20.04.2019

CELE TREI DORINȚE

BASM DE CHARLES PERRAULT.

Trăia odată un cinstit tăietor de lemne care era căsătorit cu o femeie frumoasă și deșteaptă. Din nefericire, erau săraci și își invidiau vecinii pentru bogăția lor.

- Vai! Ce fericiți am fi fost dacă am fi avut măcar jumătate din ce au ei, suspina femeia.


- Ce bine ar fi dacă ar exista duhuri bune care împlinesc toate dorințele! exclama soțul.
În acea zi, tăietorul de lemne merse în pădure, ca de obicei, alese un copac cu o înfățișare frumoasă, ridică toporul și lovi cu putere trunchiul. În acel moment, un fulger brăzdă cerul și în mijlocul acelei lumini strălucitoare apăru o creatură nemaivăzută.
Tăietorul de lemne, luat prin surprindere, căzu în genunchi:
- Ridică-te! porunci o voce. Sunt Jupiter, zeul fulgerului. Am auzit plângerile tale și am venit să-ți îndeplinesc trei dorințe, însă doar trei, nu mai multe. Și, spunând acestea, dispăru.
Tăietorul de lemne fugi acasă pentru a-i povesti totul nevestei.
- Trebuie să ne gândim bine, spuse ea. Adevărul este că mi-ar trebui o duzină de dorințe ca să fiu mulțumită. Cu ce să încep?
- Cel mai bine ar fi să ne dorim bogăție, exclamă tăietorul de lemne. Astfel vom avea tot ce ne dorim.
- Dar la ce ne-ar folosi bogăția dacă ne-am îmbolnăvi și am muri? răspunse femeia. Mai bine să ne dorim sănătate și viață lungă.
- O viață lungă și grea este un lucru trist. Adică să îndurăm mai mult timp sărăcia și necazurile.
În timp ce vorbeau, femeia puse pe foc o oală cu supă pentru cină. Tăietorul de lemne, căruia îi era demult foame, exclamă:
- Ce n-aș da să am la cină un șir de cârnați!
Nici nu rosti bine aceste cuvinte, că pe cămin căzu un șir de cârnați.
- Prostule! se enervă femeia. Cârnați, cârnați! Nu puteai să-ți dorești ceva mai bun? Bine te-ai mai folosit de una dintre cele trei dorințe! După ce îi mâncăm, cu ce mai rămânem? Vai, ce nenorocire, ce nenorocire!
Tăietorul de lemne se înfurie și, lovind cu pumnul în masă, spuse:
- Gata cu văicărelile! Ce n-aș da să ți se lipească un cârnat de nas, ca să ai un motiv să te plângi!
Omul vorbise din nou fără să gândească și ultimul cârnat din șir se ridică și se lipi cu atâta putere de nasul bietei femei, că nu mai putură să-l dezlipească.
- N-am avut de gând să-ți fac rău, se văită tăietorul de lemne. Mi-a mai rămas o dorință: am să cer bogăție și am să-ți cumpăr o cutiuță de aur, ca să ascunzi nenorocitul ăla de cârnat care a apărut din cauza prostiei mele.
- Să nu cumva să faci asta, strigă femeia, îngrozită. Nu aș putea trăi cu acest lucru oribil pe nas, mai bine aș muri.
- Nu spune asta, zise tăietorul de lemne, care își iubea soția și își regreta nerozia. Ce n-aș da ca acel cârnat pe care îl ai pe nas să cadă  imediat.
Cum termină vorba, cârnatul căzu.
- Suntem la fel de săraci ca înainte, dar cel puțin nu suntem mai nefericiți, zise femeia și răsuflă ușurată. Bogăția probabil că nu ne-ar fi adus fericire. Zeul Jupiter a vrut să ne dea o lecție. Să nu ne mai dorim nimic și să mâncăm acești cârnați căzuți din cer.
Tăietorul de lemne și-a îmbrațișat soția și au mâncat amândoi bucuroși, iar de atunci înainte, au fost mulțumiți cu ceea ce aveau. 

Sfârșit


Ai putea să citești și alte basme de Charles Perrault:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !