04.06.2018

VLAICU-VODĂ (1)

de ALEXANDRU DAVILA

Precuvântare (la ed. V)

O producţie a închipuirii omeneşti nu trebuie zisă definitivă cât mai e în viaţă autorul ei. Deci, nici acest al cincilea avatar al lui Vlaicu nu trebuie considerat ca fiind cel de pe urmă.
După numeroase îndreptări şi prescurtări, acesta este însă, până una-alta, textul pe care aş dori să-l întrebuinteze teatrele care ar juca această piesă.
Experienţa mea de douăzeci şi şapte de ani mi-a dovedit că un spectacol nu trebuie, în zilele noastre, să depăşească vreo trei ore, cu antracte cu tot.
Consecvent acestei păreri, am prescurtat piesa mea într-astfel încât să nu ocupe scena mai mult de vreo trei ore.
Nu m-am atins de caracterele personagiilor, ci numai de tiradele lor. Îndreptările au avut de ţintă unele versuri şi tranziţii.
Nu am suprimat, îndeosebi, nici un cuvânt vechi pentru că aceste cuvinte sunt, cred eu, la locul lor.
Limba folosită de mine este aceea a poporului românesc, nu există în Vlaicu-vodă cuvinte sau locuţii care să nu fie întrebuinţate în vreun colţişor al României.
Aprilie 1929


A. Davila




Mamă

Care mai presus de toate


Datina străbună proslăvind-o,

Ne-ai sădit în suflete credinţa

Întru reînvierea neamului

Acest rod al învăţământului

tău îl închin

POMENIRII TALE



PERSONAGIILE

VLAICU -VODĂ, domnul ţării


RUMÂN GRUE, credinciosul lui

MIRCEA BASARAB, nepotul domnului

COSTEA MUŞAT

BANUL MIKED

SPĂTARUL DRAGOMIR

GROZA MOLDOVEANUL

PREACUVIOSUL NICODIM
PALA ITALIANUL
BARONUL KALIANY
VLAD DOBCEANUL
MANEA
ALDEA ALGIU
ROMÂN HERESCU
MURGU
BALDOVIN
PÂRCĂLABUL CURȚII
SOLUL SÂRBESC
MOŞ NEAGU
UN CĂUŞEL
ÎNTÂIUL BOIER
AL DOILEA BOIER
AL TREILEA BOIER
ÎNTÂIUL MOŞNEAN
AL DOILEA MOŞNEAN
UN BOIER BĂTRÂN
CLARA-DOAMNA, mama vitregă a lui vodă şi mama bună a domniţei Anca
DOMNIȚA ANCA, fiica doamnei Clara şi soră, despre tată, cu vodă
SANDA
UN COPIL DE CASĂ
BOIERI — OSTAŞI — MOŞNENI etc.

Acţiunea se petrece pe la 1370, la Curtea de Argeş.

ACTUL I

Teatrul reprezintă o poiană muntoasă şi sălbatică de unde se vede valea Argeşului. La mijloc, spre fund, tulpina scorburoasă a unui vechi stejar trăsnit. La dreapta o stâncă mare, concavă. Buşteni, buturugi etc. E o seară luminoasă. Lumina lunii bate în mijlocul poienii.


Scena I

PALA, MOŞ NEAGU
(Scena rămâne câtva goală: apoi apare, din stânga, moş Neagu căutând cu luare-aminte. El face semn în culisă, de se arată şi Pala. Ei înaintează în scenă şi se asigură că sunt singuri.)
MOŞ NEAGU
Am ajuns, jupâne Pala.
PALA
Drace! Locu-i fioros


Ca de vrăji

MOŞ NEAGU
Sau vrajbe. Iată şi stejarul scorburos.
PALA
De minune.
MOŞ NEAGU
Dar, jupâne, ierte-mi-se o-ntrebare: Ce pândeşti aci?
PALA
Habar n-am.
MOŞ NEAGU
Ba nu, zău?
PALA
He! mi se pare


Că te joci de-a hămişliul1

MOŞ NEAGU
Hămişliu, eu? N-am nici gând.


Ce să aflu de la tine ce nu ştiu de mult?

PALA
De când?
MOŞ NEAGU
De când casc la curte ochii. Decât să mă râzi, mai bine


Te-ai încrede şi m-ai crede.

PALA
Ce să cred?
MOŞ NEAGU
Ce se cuvine,


Vino... Ia priveşte-n vale, despre târg.

PALA
Ei? ce e?
MOŞ NEAGU
Vezi


Două umbre, aşa strânse una de-alta, dă să crezi

C-ar fi numai una.

PALA
Şi-apoi?
MOŞ NEAGU
Dar sunt două: e domniţa


Anca şi cu Mircea-domnul.

PALA
Ce spui?
MOŞ NEAGU
Amândoi din viţa


Basarabilor.

PALA
Prea bine. Dar ce cată?
MOŞ NEAGU
Se iubesc.
PALA
Ce? Nepotul cu mătuşa?
MOŞ NEAGU
Ce e drept că se-nrudesc.
PALA
Şi apoi?
MOŞ NEAGU
Păi ... ei sunt ţinta.
PALA
Care ţintă?
MOŞ NEAGU
Vezi, jupâne


Că ei vin încoa, chiar unde stai la pândă?

PALA
(pricepând)


Mă rumâne,

Or eşti hămişliu ca vulpea, sau grozav eşti de nătâng!

He! ce-i pasă doamnei Clara că doi bieţi copii se strâng,

Noaptea,-n braţe!

MOŞ NEAGU
(după gândire)


Oh! atuncea, ştiu pe cine...

PALA
Zău? Pe cine?
MOŞ NEAGU
(îngrijorat)


Pe boieri...

PALA
(nepăsător)


O fi.

MOŞ NEAGU
Stăpâne, oh! Atunci amar de tine!


Pentru dânşii eşti vrăjmaşul, veneticul, un lătin;

Că, deşi de mult în ţară, ai rămas ce eşti: străin.

Eştri străin, jupâne Pala. Mii de patimi asmuţite

Stau la pândă, te-nconjoară; şi boierii au cuţite

Ce ucid, deşi sub haină tu porti zale de oţel.

— Za subţire de Milano, împletită mărunţel. —

Pază bună-n aşa vremuri pentru omul doamnei Clara,
Care,-n ciuda Ohridimei, catolicizează ţara.

PALA
Moşule, tu ţii cu dănşii!
MOŞ NEAGU
Eu! Că doară nu-s român!


Sunt maghiar, ca Clara-doamna. Şi-apoi, tu-mi eşti bun stăpân.

Dar îţi zic: fă ochii-n patru; de boieri să-ţi fie teamă:

E-n primejdie iscoada când e taina mai de seamă.

Am aflat şi eu destule despre ce-aştepţi aci.

PALA
Ce?
MOŞ NEAGU
He! multe! Tu eşti mândru că te vei învrednici


Să spui, mâine, Clarei-doamnii ce-au făcut aci boierii;

Mândră e şi Clara-doamna, azi — când frânele puterii

Par pe mâini a-i fi lăsate de nevrednicul voivod —;

Mândră şi papiştăşimea că se-nfige prin norod;

Şi e mândru Kaliany — ce-şi închipuie, nerodul,

Că el toate le-nstrunează, sfatul, doamna şi voivodul —

Toţi-îs mândri, toţi-îs falnici.
Vodă singur e smerit.
Dar smerenia-i e umbră, ce de pizmă l-a ferit.
El mereu în ea se-afundă şi, cucernic, pururi tace;
Dar din umbră şi tăcere vodă face şi desface.
Îi ajunge — ca să ţină toate-n mâna sa de fier —
Să-l priceapă Rumân Grue — Grue, ce nu-i nici boier —
Ce cutreieră domnia şi, pe-ascuns, orânduieşte
Ce, pe-ascuns, gândeşte vodă, şi, pe-ascuns, îi porunceşte.
Şi, de-s frâne şi zăbale între voi — voi toţi — şi el,
I-a lui frâna; iar a voastră, doar zăbaua de oţel.
— Astfel se rostesc bătrânii din adâncul cugetării;
Însă voi nu le daţi seamă şi tociţi răbdarea ţării
Şi-a lui vodă.

PALA
Taci, moşnege. Vlad, cucernicul voivod


Este domn fără domnie şi voivod fără norod.

N-are oaste, n-are curte, abia streji — o mângâiere

Ca să-şi dea măcar cu gândul c-are o umbră de putere, —

Despărţit, prin Clara-doamna, de nebunii ce l-au pus

Să se lupte cu crăimea şi biserica de-Apus,

— Şi, deşi cu vitejie cucerise Făgăraşul,

Şi, deşi arsese Alba, drept răsplată că vrăjmaşul
Îi prinsese robi suroră şi cumnat, pe Straşimir,
Totuşi — de când oropsit e vel-spătarul Dragomir —
Vlaicu, ca-ntr-un vis, pierdut-a judecata lui săracă;
Şi, de-i domn, e că se-ndură doamna, buna lui dădacă.
El nu e nimic. Iar Grue — crede-mă, că bine ştiu —
Îi jăleşte ca pe-o babă văduvă de timpuriu;
Şi, de umblă prin domnie, asta numai ca să-i spună
De-i belşug sau sărăcie, or de-i vremea rea sau bună.

MOŞ NEAGU
Fie! Dar boierii mişcă; s-ar putea să nu mai vrea


Să-i frământe sub călcâie, pururi, o muiere rea.

De-l târăşti prin bătătură, vorba ceea, rupi zăblăul,

Închisorile sunt pline şi-ntr-o zi...

PALA
Avem călăul!


Du-te-acum. Fii fără grijă; mi-am pus zaua de oţel.

Şi-apoi, scorbura e mare şi m-oi face mititel

(Moş Neagu îi ajută să intre în scorbură.)

MOŞ NEAGU
Dumnezeu să te păzească.
PALA
Aud şoapte... Haide, du-te.


(Moş Neagu iese repede prin dreapta.

Pala ascultă puţin, apoi:)

Ce-o fi? Ura sau iubirea?

(Mai ascultă, cătând spre stânga.)

E iubirea... trece iute.

(Se ascunde în scorbură.)
________________________________
1. Hămişliu însemnează şiret (n.a.).

Sursa foto

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !