11.03.2017

RĂZVAN ȘI VIDRA (4)

de BOGDAN PETRICEICU HAȘDEU.
CÂNTUL II - RĂZBUNAREA
„Țiganul și clăcașul Au fost gândirea mea; Stăpânul, arendașul Și legea lor cea grea...“
C. Bolliac
FEȚELE:
RĂZVAN, căpitan de haiduci
RĂZAȘUL
VULPOI
VĂSCAN GANEA, boier
VIDRA, nepoata vornicului Moțoc
SBIEREA
ceauși de haiduci
MOȘ TĂNASE
HOȚUL I
HOȚUL II
HOȚUL III
CIOBANUL
HAIDUCI
Un crâng în codrul Orheiului în Basarabia. În fund, un pârâu. Mai încoace, un trunchi răsturnat. În laturi, stânci.
HOȚUL I
Ian să-mi spuneți, ce să facem ca să mai scurtăm din vreme?
HOȚUL II
Face-vom ce face frunza când prin codru vântul geme;
Ori vom face ca izvorul, când aruncă spuma lui,
Scăpărând argint din undă, pe verdeața crângului;
Sau să facem ca securea, când fieru-n copaci lovește,
Iar copaciul nu se lasă, luptându-se bărbătește;
Frunza, securea, izvorul, toate ne cântă cu dor:
Să cântăm și noi ca frunză, ca secure, ca izvor!
HOȚUL III
Cântecul să fie freamăt, troscot, șoaptă, toate-ntr-una;
Blând ca sărutarea mumei, crunt și groaznic ca furtuna!
HOȚUL I
Să cânte Răzașul dară!
RĂZAȘUL
(oftând) 
De ce nu, de-aș avea cui,
Ștergându-mi plânsul cu plânsul, cum se scoate cui prin cui!...
Dar ce zic! Nu sunt eu numai care suferă și plânge;
N-oi fi singur eu în care doina-mi cugetul va frânge;
Tot ca mine varsă lacrimi, despuiați și nevoiași,
Toți acei ce-n țara noastră se mândresc a fi răzași,
Păstrând, ca o moaște sfântă, hrisoave, peceți, urice
Putrezite de vechime și-n cari cu fală se zice
Că, scăldându-se în sânge, moșii și strămoșii lor
Au câștigat ca răsplată câte-o brazdă de ogor!...
Tune, fulgere, trăsnească, cu potopul și pojarul!
Mult mare mi-este mânia! Mi-este mare mult amarul!
HOȚUL I
Eu am auzit, bădiță, c-adecă și la munteni
Ar fi răzași ca ș-ai noștri, numiți acolo moșneni...
HOȚUL II
Sunt și-n Ardeal, măi fârtate; ba și-n Țara Ungurească;
Le zice chineji, dar este chiar o breaslă răzășească.
RĂZAȘUL
Apoi oriunde să fie, tot o soartă, tot un drac!
Tot vecinii mi-i înșeală, tot vecinii mi-i dezbrac;
Vecini de cei cu putere, cu căftane daurite,
Numai fir, numai mătasă, numai cu samur blănite;
Vecini dintr-aceia care, c-o-mbrâncire, c-un cuvânt,
Satul întreg plin de viață mi-l prefac într-un mormânt!
Vecini dintre cari acuma, de-i văz în cale-mi, îi spintec,
Și hohotesc spintecându-i...
HOȚUL III
Dar tu ai uitat de cântec.
RĂZAȘUL
Ba n-am uitat. Vrut-am numai sângele-mi să-l pui în joc,
Ș-astfel, pomenind trecutul, să pot cânta mai cu foc.
(Își drege glasul, își apasă cușma pe frunte și cântă.) 
Frunză verde de sălcie,
Bat-o scârba răzășie!
Eu credeam că-i boierie,
Și-i curată calicie!
Ani întregi m-am judecat,
Sănătatea mi-am mâncat,
Și nimic n-am câștigat.
Eu umblam la judecată,
Copiii-mi plângeau pe vatră,
Nevasta-mi era uitată!
Dar acuma Dumnezeu
A făcut pe gândul meu,
Ca să-mi mai răzbun și eu!
Pentru dalba haiducie
Pentru mândra voinicie,
M-am lăsat de răzășie,
Ș-am ales judecători
Cei stejari nestrâmbători,
Ca să-mi fie frățiori!
TOȚI
Numai codrulețul drag
Dă dreptate la sărac!
Numai arcul după spate
Dă săracului drepatate!
HOȚUL I
Zi, Răzașule,-nainte! Zi-nainte! Nu mai sta!
Că să știu că piere lumea, tot cu drag te-aș asculta!
HOȚUL II
Zi-nainte! Zi-nainte! Să te-auză sfântul soare!
HOȚUL III
Uf, uf, uf! Rău mă frământă! Mi-e și cald, mi-e și răcoare!
RĂZAȘUL
(ia arcul în mână și cântă)
Frunză verde lemn sucit,
Și de când m-am haiducit,
Dragu-mi-i drumul cotit
Și de umbr-acoperit.
Când văz pe ciocoi viind,
Mă fac broască la pământ,
Îmi așez săgeata-n vânt
Și mi-l iau la căutare,
De la cap pân' la picioare,
Fără ah, fără cruțare!
Și chitesc, și socotesc,
Și cuget, și mă gândesc,
Pe unde să-l nemeresc:
La retezul părului,
Din dosul ișlicului,
Unde-i greu ciocoiului!
TOȚI
Las' să moară ca un câine,
Că mult te-a căznit pe tine!
Las' să moară ca o fiară,
Că mult geme biata țară!...
(Se arată, trecând puntea părăului, Ganea și Ciobanul.)
HOȚUL I
Un boier aice-n codru!
CEILALȚI
(apucând armele)
Un căftan... Suntem trădați!
CIOBANUL
Liniștiți-vă, că doară ne cunoaștem, măi fârtați!
Eu vi-l aduc pe credință: eu vi-s chezaș și povață;
Voi aveți lipsă de galbeni, el are lipsă de brață...
GANEA
Care-i căpitanul vostru?
RĂZVAN
(ieșind dintre tufe)
Ce-ți trebuie? Ce poftești?
GANEA
Pe căpitan...
RĂZVAN
Căpitanul?... sunt eu; dar tu cine ești?
GANEA
Dumneata? Să fie oare? Sabia cea de văpaie,
De care tremură țara?
RĂZVAN
Numai pe cei răi îi taie.
GANEA
Dumneata Răzvan?
RĂZVAN
Ei bine, știi acuma cine-s eu;
Spune-mi dar și tu, jupâne, cum se cheamă ciocul tău?
GANEA
Nu-i vorba de nume...
CIOBANUL
Lasă! ți-oi spune eu, căpitane,
Din botez Văscan îi zice, iar după poreclă Gane:
Feciorul lui Osip Gane, ce fusese căminar...
GANEA
Eu n-am venit în pădure ca să vorbim în zadar.
Lucrul care mă zorește trebui isprăvit îndată...
Nu-ncape nici o zăbavă... Află că iubesc o fată...
RĂZVAN
Atunci du-te la vrun popă dintre cei ce pentr-un zlot
Cunună soră cu frate și mătușă cu nepot!
N-ai ce căta pe la mine,
Preoțit de cruda soarte
Ca să cunun alde tine
Numai cu duhul de moarte!
Așadar pleacă, jupâne; pleacă, vesel c-ai scăpat...
Însă de-ai venit aice cu vrun scop înveninat...
(Pune mâna pe pumnal.)
CIOBANUL
Nu-l speria, căpitane... Boierii sunt slabi la fire:
Brațul, haina, mintea, fața, inima, totu-i subțire.
RĂZVAN
Urmează-ți vorba, jupâne. Te-ascult...
GANEA
Apoi îți spuneam
C-am îndrăgit pe-oarecine, firește fată de neam;
Din nenorocire, totuși, ea n-are mamă, nici tată,
Ș-unchiu-său vrea să-i răpească moștenirea cea bogată,
Luându-și de gând s-o-nchiză călugăriță la schit!...
O faptă nelegiuită! Un lucru nepilduit!
RĂZVAN
Sărmana?... Dar zestrea-i mare?...
CIOBANUL
Avuții nenumărate!...
RĂZVAN
Sărmana!... Mori după dânsa?
GANEA
(dând lui Răzvan o pungă)
Iată trei sute de galbeni. Alți trei sute, negreșit,
O să-ți aducă ciobanul, după lucrul săvârșit...
RĂZVAN
Cum o cheamă pe sărmana?... Pe iubita cea bogată?
GANEA
Nu-i vorbă...
CIOBANUL
O cheamă Vidra... Știi?... A lui Moțoc nepoată...
Și cin-oare n-o cunoaște!
RĂZVAN
Da! Am auzit și eu...
HOȚUL II
Un fătoi ce călărește și-mpușcă chiar ca un zmeu.
Într-o zi am întâlnit-o alergând la vânătoare...
E voinică, n-am ce zice! Și-i frumoasă ca o floare...
RĂZAȘUL
Știut! După ce-i din osul acelui vornic Moțoc,
De care Moldova-ntreagă mi se temea ca de foc!
GANEA
Căpitane! Noi în vorbe pierdem vremea fără treabă...
RĂZVAN
Se-nțelege! Tu ai sete s-apuci zestrea mai în grabă...
Spune-mi însă mai-nainte, pentru banii ce ne-ai dat,
Ce fel de marfă anume să-ți dea codru-ntunecat?
GANEA
Chiar acuma, căpitane, zece călărași în silă
Târăsc la călugărie pe nefericea copilă...
Mănăstirea nu-i departe... S-o smulgi din mâinile lor...
Dă-mi-o mie...
RĂZVAN
Te iubește?
CIOBANUL
Așa! Nu-i ceva ușor!
Vidra-i o fată semeață, bâcsită cu fudulie,
Care n-o să bage-n samă nici chiar pe sfântul Ilie!...
Să iubească pe jupânul? Dec! Să-și pună pofta-n cui...
Boierul știu c-o iubește, dar nu ea pe dumnealui...
GANEA
După cununie, lasă! și iubirea o să vie...
Dar grăbește, căpitane...
RĂZVAN
Așa-i! După cununie!
Adevărat. Eu uitasem c-asta-i legea pe la voi:
Numai zestrea înainte, iar iubirea mai apoi!...
Mai apoi? ba nu! iubirea nu mai vine niciodată,
Unde dintre două inimi, una-i boarfă cumpărată!...
Dar, mai în sfârșit, ce-mi pasă!...
CIOBANUL
Curat așa zic și eu:
De nu se iubesc boierii, pentru dânșii e mai rău.

* * * 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !