15.05.2017

DESPOT VODĂ (5)

de VASILE ALECSANDRI
Urmare la Despot Vodă (4)
ACTUL I TABLOUL II

SCENA II

LĂPUȘNEANU
(privind lung după Ruxandra)
Muierea, tot muiere!... o biată ciocârlie
Spre tot ce strălucește zburând cu veselie...
O inimă, comoară, ș-un cap frumos... dar sec!...
A-nduioșat-o Despot cu glasul lui de grec,
Și toți boierii, dușmani oblăduirii mele,
Sunt prinși de-acest paingăn în desele-i rețele.
(Se primblă tulburat.)
A! scorpie grecească!... eu planul ți-am pătruns.
Tu vrei să-mpungi în mine cu ghimpele-ți ascuns.
Tu vrei, ființă-oloagă, născută-n putrezime,
S-ajungi prin târâire l-a tronului nălțime?
Doar Vodă Lăpușneanul va ști, prevăzător,
Pe-o scorpie ca tine s-o farme sub picior,
Și nu-a lăsa în viața-i pe tronul țării sale
Să fluture nici umbra deșertăciunii tale.
(Scoate un răvaș și-l privește.)
Ioan Sigmund Polonul, prin mine întronat
În țara ardeleană, de știre azi mi-a dat
Și-n țară, și-n afară să fiu cu priveghere,
Căci Despot zvânturatul râvnește-a mea putere.
Te-oi urmări, vrăjmașe, cu aprigul meu veghi
Pân’ ce din priveghere ți-oi face un priveghi
Ș-alăture cu tine vei întâlni mormântul
Când tu din întuneric îi vrea să-ți iei avântul.
(Pe gânduri.)
Cum să-i deschid capcană?... Ce cursă să întind
Pe el cu-ai lui tovarăși în lațu-mi să-i cuprind?...
A!... ce să pierd eu timpul cu intrigi mici de Curte?
Domnia tare cere braț lung și vorbe scurte.
Când dușmanul în taină s-apropie de cort,
Scurtează-i drumul grabnic prin moarte, sau ești mort!
(Merge la ușa din dreapta, o deschide și cheamă:)
Toma!
SCENA III
LĂPUȘNEANU, TOMA CALABAICANUL
LĂPUȘNEANU
Tu ești bulgarul Toma Calabaicanul.
TOMA
Sunt Toma, credinciosul rob al lui Lăpușneanul.
LĂPUȘNEANU
Când am cuprins Ardealul ce erai tu?
TOMA
Nimic.
LĂPUȘNEANU
Te-am miluit cu viața în lupta de la Cic.
(Toma sărută poala lui Lăpușneanu.)
Ești om tu de credință?
(Toma îngenunchează.)
Vroiesc să fac cercare
De-ai meritat și meriți a noastră îndurare...
(În taină.)
Cunoști pe Despot grecul?... pe-acel străin trufaș
Ce zvârle bani cu pumnul prostimii din oraș?
El vrea să mă ucidă...
(Toma se scoală punând mâna pe hamger.)
TOMA
El trebuie să moară!
LĂPUȘNEANU
Bine, voinice Toma!... Văd, gândul tău se-nsoară
Cu-a mea dorință... Bine!... tu vei ieși bogat
Din astă însoțire... (Tainic.) Azi este la palat
Prânz mare... Vin boierii cu Domnul să cinstească.
Tu să-l slujești pe Despot la masa cea domnească,
Tu singur să ai grijă de-a-i fi paharul plin...
(dându-i un șipușor)
Și... tainic șipul ista să-l verși în al său vin.
Ai înțeles?
(Toma ia șipul și se închină în tăcere.)
Fii vrednic și mut până la groapă...
(Toma sărută mâna lui Lăpușneanu și iese.)
LĂPUȘNEANU
(singur)
În groapă cade-acela ce altui groapa sapă.
SCENA IV

LĂPUȘNEANUL, UN CĂPITAN DE SEIMENI
CĂPITANUL
(la ușa din fund)
Măria-ta! boierii la curte adunați...
LĂPUȘNEANU
Să intre!... Căpitane, pe lângă-acei chemați
Mai este cine-n sală?
CĂPITANUL
Străinul Despot este.
LĂPUȘNEANU
Prea bine: mergi la Doamna să-i duci această veste.
(Căpitanul iese.)
LĂPUȘNEANU
(singur)
O! sarcină amară de tron amenințat!
Anevoință crudă de-a fi neîmpăcat!...
M-obligă boierimea în veci ambițioasă
În gheară să-mi schimb mâna și sceptrul meu în coasă...
O! lege-a ospeției, te calc, dar ce să fac?...
Prin moartea unui dușman eu țara mi-o împac!
SCENA V
LĂPUȘNEANU, DOAMNA RUXANDRA, ANA, DAME ALE CURȚII (intră prin stânga) 
DOAMNA
Măria-ta, dă-mi voie cu-a mele jupânese
Urare să-ți aducem.
LĂPUȘNEANU
(înaintând spre dame)
Flori mândre și alese
Din stratul boierimii, cu drag vă mulțumesc.
Așa cunună-o prinde pe Doamna ce-o iubesc.
(Doamna, urmată de jupânese, se îndreaptă spre masă.)
DOAMNA
(încet, Anei)
Măria-sa e vesel!...
ANA
Dar.
DOAMNA
Cu-atât mai bine
Pentru Despot. (Se pune pe jilț.)
ANA
(încet, Doamnei)
La Curte el vine astăzi?
DOAMNA
Vine.
(Damele formează grup împrejurul Doamnei.)

* * *

Urmează Despot Vodă (6)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !