de Ion Creangă.
Urmare la Amintiri din copilărie (1) Școala din Humulești.
- Lui dascălu
Vasile a Vasilcăi (îi) plăteam numai câte un sorocovăț pe lună. Iar postoronca
de dascălul Simeon Fosa din Țuțuieni, numai pentru că vorbește mai în tâlcuri
decât alții și sfârcâiește toată ziua la tabac, cere câte trei husăși pe lună;
auzi vorbă ! Nu face băietul ista atâția husăși, cu straie cu tot, câți am dat
eu pentru dânsul până acum !
Când a mai auzit
mama și asta, s-a făcut foc.
- Sărmane omule !
Dacă nu știi boabă de carte, cum ai să mă înțelegi ?
Când tragi sorocoveții la musteață, de ce nu te olicăiești atâta ? Petre Todosiicăi, crâșmarul nostru, așa-i că ți-a mâncat nouă sute de lei ? Vasile Roibu din Bejeni, mai pe-atâția, și alții câți ? Ruștei lui Valică și Măriucăi lui Onofrei găsești să le dai și să le răsdai ? Știu eu, să nu crezi că doarme Smaranda, dormire-ai somnul cel de veci să dormi ! Și pentru băiet n-ai de unde da ? Măi omule, măi ! Ai să te duci în fundul iadului și n-are să aibă cine te scoate, dacă nu te-i sili să-ți faci un băiet popă! De spovedanie fugi ca dracul de tămâie. La biserică mergi din Paști în Paști. Așa cauți tu de suflet
Când tragi sorocoveții la musteață, de ce nu te olicăiești atâta ? Petre Todosiicăi, crâșmarul nostru, așa-i că ți-a mâncat nouă sute de lei ? Vasile Roibu din Bejeni, mai pe-atâția, și alții câți ? Ruștei lui Valică și Măriucăi lui Onofrei găsești să le dai și să le răsdai ? Știu eu, să nu crezi că doarme Smaranda, dormire-ai somnul cel de veci să dormi ! Și pentru băiet n-ai de unde da ? Măi omule, măi ! Ai să te duci în fundul iadului și n-are să aibă cine te scoate, dacă nu te-i sili să-ți faci un băiet popă! De spovedanie fugi ca dracul de tămâie. La biserică mergi din Paști în Paști. Așa cauți tu de suflet
- Ian taci, măi
femeie, că biserica-i în inima omului, și dacă voi muri, tot la biserică am să
șed, zise tata; nu mai face și tu atâta vorbă, ca fariseul cel fățarnic.
Bate-te mai bine cu mâna peste gură și zi ca vameșul: Doamne, milostiv fii mie,
păcătoasei, care-mi tot îmbălorez gura pe bărbat degeaba.
În sfârșit, cât
s-a bălăbănit mama cu tata din pricina mea, tot pe a mamei a rămas; căci într-o
duminică, prin cârneleaga, a venit tatul mamei, bunicul meu David Creangă din
Pipirig, la noi, și, văzând cearta iscată între tata și mama din pricina mea, a
zis:
- Las', măi
Ștefane și Smărănducă, nu vă mai îngrijiți atâta, că azi e duminică, mâne luni
și zi de târg, dar marți, de-om ajunge cu sănătate, am să ieu nepotul cu mine
și am să-l duc la Broșteni, cu Dumitru al meu, la profesorul Nicolai Nanu de la
școala lui Baloș, și-ți vedea voi ce-a scoate el din băiet; că de ceilalți
băieți ai mei, Vasile și Gheorghe, am rămas tare mulțumit cât au învățat acolo.
De douăzeci și mai bine de ani, de când port vornicia în Pipirig, am dus-o cam
anevoie numai cu răbușul. Ce folos că citesc orice carte bisericească; dacă nu
știi a însemna măcar câtuși de cât, e greu. Însă de când mi-au venit băieții de
la învățătură, îmi țin socoteala ban cu ban și huzuresc de bine; acum zic și eu
că poți duce vornicia pe viață fără să te simți. Zău, mare pomană și-a mai
făcut Alecu Baloș cu școala ceea a lui, cine vrea să înțeleagă ! Și, Doamne,
peste ce profesor înțelept și iscusit a dat ! Așa vorbește de blând și primește
cu bunătate pe fiecare, de ți-i mai mare dragul să te duci la el. Ferice de părinții
care l-au născut, că bun suflet de om este, n-am ce zice. Și mai ales pentru
noi, țăranii munteni, este o mare facere de bine ! Când am venit eu cu tata și
cu frații mei, Petrea și Vasile și Nică, din Ardeal în Pipirig, acum șasezeci
de ani trecuți, unde se pomeneau școli ca a lui Baloș în Moldova? Doar
la Iași să fi fost așa ceva și la Mănăstirea Neamțului, pe vremea lui
mitropolitu Iacob, care era oleacă de cimotie cu noi, de pe Ciubuc Clopotarul
de la Mănăstirea Neamțului, bunicul mâne-ta, Smărandă, al cărui nume stă scris
și astăzi pe clopotul bisericii din Pipirig. Ciubuc Clopotarul tot din Ardeal
știa puțină carte, ca și mine; și apoi a pribegit de-acolo, ca și noi, s-a tras
cu bucatele încoace, ca și moș Dediu din Vânători și alți mocani, din pricina
papistășiei mai mult, pe cât știu eu. Și atât era de
cuprins, de s-au umplut munții: Hălăuca, Piatra lui Iepure, Bărnariul,
Cotnărelul și Boampele, până dincolo peste Pătru-Vodă, de turmele și tamazlâcurile
lui. Și se pomenește că Ciubuc era om de omenie; fiecare oaspe ce trăgea la
odaia lui era primit cu dragă inimă și ospătat cu îndestulare. Și se dusese
vestea în toate părțile despre bunătatea și bogăția sa. Până și vodă cic-ar fi
tras odată în gazdă la Ciubuc, și întrebându-l cu cine mai ține atâta amar de
bucate, el ar fi răspuns: ”Cu cei slabi de minte și tari de virtute, măria-ta”.
Atunci vodă nu s-a putut stăpâni de mirare, spuind: ”Ia, aista-i om, zic și eu;
de-ar fi mulți ca dânsul în domnia mea, puțină lipsă ar duce țara la nevoi !”
Și l-a bătut vodă cu mâna pe umăr, zicându-i: ”Moșule, să știi că de azi
înainte ești omul meu, și la domnie ți-i deschisă ușa orișicând.”
Și de atunci i-a
mers lui Ciubuc numele de omul lui vodă, încât și până astăzi un deal, în
partea despre Plotunul, unde era mai mult așezarea lui Ciubuc, se cheamă Dealul
Omului.
Pe acest deal,
Smarandă, am fugit în vremea zaverei, cu mă-ta, cu tine și cu frate-tău Ioan,
de frica unei cete de turci, care se bătuse chiar atunci cu volintirii la Secu
și apoi se îndreptară spre Pipirig, după jefuit; iar pe soră-ta Ioana, de
grăbiți ce-am fost, o uitasem acasă, pe prispă, în albiuță. Și mă-ta, când a
dat de copilă că nu-i, a început a-și smulge părul din cap și a boci înnădușit,
zicând: ”Vai de mine și de mine, copila mea, au străpuns-o turcii !”
Eu însă m-am suit
în vârful unui brad și, cum am văzut că apucă turcii spre Plotunul, m-am
azvârlit fără sine pe părul unui cal, am alergat acasă și, când colo, am găsit
copila teafără, însă răsturnată cu albiuța de niște porci, care grohăiau
împrejurul ei, cât pe ce să o rupă. Iar pe la capătul albiuței am găsit câteva
rubele puse de turci, se vede, la capul copilei. Atunci am luat copila și de
bucurie nici nu știu când am ajuns cu dânsa la mă-ta, în Dealul Omului. Și după
ce mi-am venit puțin în sine, am zis și eu în amărăciune, ca mulți înainte de
mine: cei care n-au copii nu știu ce-i necazul. Bună minte mai au unii, în
felul acesta, de nu se însoară! Și unul dintr-aceștia a fost și Ciubuc mocanul,
care,neavând femeie, nici copii, ce i-a venit mai târziu, de evlavia cea multă
ce avea, sau din alte împrejurări, a închinat toată averea sa Mănăstirii
Neamțului, și el s-a călugărit, mai cu toți haidăii lui, făcând multe pomeniri
cât a fost în viață. Iar astăzi petrece în liniște lângă zidurile mănăstirii,
Dumnezeu să-l ierte și să-l odihnească întru împărăția cerească ! Căci și noi
ca mâine avem a ne duce acolo ! Așă-i că voi habar n-aveți de toate aceste, de
nu v-aș fi spus eu ? zise bunicul oftând.
- Nu-i rău, măi
Ștefane, să știe și băietul tău oleacă de carte, nu numaidecât pentru popie,
cum chitește Smaranda, că și popia are multe năcăfale, e greu de purtat. Și
decât n-a fi cum se cade, mai bine să nu fie. Dar cartea îți aduce și oarecare
mângâiere. Eu, să nu fi știut a citi, de mult aș fi înnebunit, câte am avut pe
capul meu. Însă deschid Viețile sfinților și văd atâtea și atâtea și zic: ”Doamne,
multă răbdare ai dat aleșilor tăi.” Ale noastre sunt flori la ureche pe lângă
cele ce spune în cărți. Ș-apoi, să fie cineva de tot bou, încă nu este bine.
Din cărți culegi multă înțelepciune; și la dreptul vorbind nu ești numai așa, o
vacă de muls pentru fiecare. Băiatul văd că are ținere de minte și, numai după
cât a învățat, cântă și citește cât se poate de bine.
De aceste și
altele ca aceste a vorbit bunicul David cu mama și cu tata mai toată noaptea,
duminică spre luni și luni spre marți, căci la noi mânea când venea din Pipirig
la târg să-și cumpere cele trebuitoare.
Iar marți
dis-dimineață puse tarnițele și desagii pe cai și, legându-i frumușel cu
căpăstrul: pe cel de al doilea de coada celui dintâi, pe cel de al treilea de
coada celui al doile, pe cel al patrule de coada celui al treile, cum îi leagă
muntenii, a zis:
- Ei, măi Ștefane
și Smărănducă, mai rămâneți cu sănătate, că eu m-am dusu-m-am. Hai, nepoate,
gata ești ?
- Gata, bunicule,
haidem, zisei, necăjindu-mă cu niște costițe de porc afumate și cu niște
cârnați fripți, ce mi-i pusese mama dinainte.
Și, luându-mi
rămas bun de la părinți, am purces cu bunicul spre Pipirig. Și era un pui de
ger în dimineața aceea, de crăpau lemnele ! Și din sus de Vânători, cum treceam
puntea peste apa Neamțului, bunicul în urmă, cu caii de căpăstru, și eu
înainte, mi-au lunecat ciubotele și am căzut în Ozană cât mi ți-i băiatul!
Noroc de bunicul ! ”Și scroambele ieste a voastre îs pocite”, zise el
scoțându-mă repede, murat până la piele și înghețat hăt bine, căci năboise apa
în toate părțile; și iute mi-a scos ciubotele din picioare, că se făcuse bocnă.
”Opinca-i bună, săraca ! îți șede piciorul hodinit, și la ger huzurești cu
dânsa.” Și pănă a vorbit acestea, eram și învălit într-o sarică ghițoasă de
Cașina, băgat într-o desagă pe cal, purces pe drum și hai la Pipirig. Și când
m-a văzut bunica în ce hal mă aflam, ghemuit în desagă, ca un pui de bogdaproste,
cât pe ce să se prăpădească plângând. Încă n-am văzut așa femeie, să plângă de
toate cele: era miloasă din cale-afară. Carne de vită nu mânca în viață, tot
din astă pricină; și când se ducea sărbătoarea la biserică, bocea toți morții
din țintirim, fie rudă, fie străin, fără deosebire. Bunicul însă era așezat la
mintea lui, își căuta de trebi cum știa el și lăsa pe bunica într-ale sale, ca
un cap de femeie ce se găsea.
- Oi, Doamne,
Davide, cum nu te mai astâmperi; de ce-ai scos băiatul din casă pe vremea asta?
- Ca să te miri
tu, Nastasie, zise bunicul, scoțând o piele de porc sălbatic din cămară și
croind câte-o pereche de opinci pentru Dumitru și pentru mine; apoi le-a
îngruzit frumos și a petrecut câte-o pereche de ață neagră de păr de cal prin
cele nojițe.
Și a treia zi
după asta, dându-ne schimburi și câte două perechi de obiele de suman alb,
ne-am încălțat cu opincile binișor și, sărutând mâna bunicăi, am luat-o prin Boboiești,
iar cu bunicul și cu Dumitru, fratele mamei cel mai mic, și suind pe la fundul
Hălăucei, am ajuns după un târziu în Fărcașa, unde ne-a fost și masul, împreună
cu părintele Dumitru de la Pârăul Cârjei, care avea o gușă la gât cât o ploscă
de cele mari și gârâia dintr-însa ca dintr-un cimpoi, de n-am putut închide
ochii de răul său mai toată noaptea. Nu era vinovat bietul preot, și, după cum
spunea și el, e mai rău de cei ce au gușă în cap decât de cei ce o poartă pe
dinafară...
A doua zi am
purces din Fărcașa pe la Borca spre Pârăul Cârjei și Cotârgaș, până ce am ajuns
și la Broșteni. Și după ce ne-a așezat bunicul în gazdă, cu toată cheltuiala
lui, la una Irinuca, apoi ne-a dus pe la profesor și pe la biserică, de ne-a
închinat pe la icoane; și pe urmă ne-a lăsat cu sănătate și s-a întors acasă, trimițându-ne
din când în când cele trebuitoare.
Și satul
Broștenii fiind împrăștiat, mai ca toate satele de la munte, nu se rușinau
lupul și ursul a se arăta ziua-miaza-mare prin el; o casă ici, sub tihăraia
asta, alta dincolo de Bistriță, sub altă tihăraie, mă rog, unde i-a venit
omului îndemână să și-o facă. Și Irinuca avea o cocioabă veche de bârne, cu
fereștile cât palma,
acoperită cu scânduri, îngrădită cu răzlogi de brad și așezată chiar sub munte,
pe malul stâng al Bistriței, aproape de pod. Irinuca era o femeie nici tânără,
nici tocmai bătrână; avea bărbat, și o fată balcâză și lălâie, de-ți era frică
să înnoptezi cu dânsa în casă. Noroc numai că de luni dimineața și pănă sâmbătă
sara n-o mai vedeai; se ducea cu tată-său în munte, la făcut ferestrea, și
lucra toată săptămâna ca un bărbat pentru nimica toată; doi oameni cu doi boi,
la vreme de iarnă, abia își puteau scoate mămăliga. Ba la mulți se întâmpla de veneau
sâmbătă noaptea câte cu un picior frânt sau cu boii stâlciți, și aceasta le era
câștig pe deasupra.
Cocioaba de pe
malul stâng al Bistriței, bărbatul, fata și boii din pădure, un țap și două
capre slabe și râioase ce dormeau pururea în tindă, era toată averea Irinucăi.
Dar și asta-i o avere, când e omul sănătos. Însă ce mă privește? Mai bine să ne
căutăm de ale noastre.
Noi, cum a plecat
bunicul, a doua zi ne-am dus la școală; și văzând profesorul că purtam plete, a
poruncit unuia dintre școlari să ne tundă. Când am auzit noi una ca asta, am
început a plânge cu zece rânduri de lacrimi și a ne ruga de toți Dumnezeii să
nu ne sluțească. Dar ț-ai găsit; profesorul a stat lângă noi, până ce ne-a tuns
chilug. Apoi ne-a pus în rând cu ceilalți școlari și ne-a dat de învățat, după
puterea noastră, între una-alta, și ”Îngerul a strigat”, pe dinafară.
Și am dus-o noi
așa până pe la Mezii-Păresii. Și unde nu ne trezim într-o bună dimineață plini
ciucuri de râie căprească de la caprele Irinucăi ! Ei, ei ! ce-i de făcut ?
Dascălul nu ne mai primea în școală, Irinuca nu ne putea vindeca, pe bunicul
n-ave cine-l înștiința, merindele erau pe sfârșit, rău de noi !
Nu știu cum se
întâmplă, că, aproape de Buna-vestire, unde nu dă o căldură ca aceea, și se
topește omătul, și curg pâraiele, și se umflă Bistrița din mal în mal, de cât
pe ce să ia casa Irinucăi. Și noi, pe căldurile cele, ne ungeam cu leșie tulbure,
ședeam afară la soare cu pielea goală, până se usca cenușa pe noi, și apoi ne
băgam în Bistrița de ne scăldam. Așa ne învățase o babă să facem, ca să ne
treacă de râie. Vă puteți închipui ce va să zică a te scălda în Bistrița, la
Broșteni, de două ori pe zi, tocmai în postul cel mare ! Și nici tu junghi,
nici tu friguri, nici altă boală nu s-a lipit de noi, dar nici de râie n-am
scăpat. Vorba ceea: ”Se ține ca râia de om”.
Într-o zi, fiind
Irinuca dusă în sat și având obicei a ședea uitată ca fata vătămanului, noi
n-avem ce lucra ? Ne suim pe munte, la deal de casa ei, câte cu o bucată de
răzlog în mână; și cum curgeau pâraiele grozav, mai ales unul alb cum îi
laptele, ne pune dracul de urnim o stâncă din locul ei, care era numai
înținată, și unde nu pornește stânca la vale, săltând tot mai sus de un stat de
om; și trece prin gardul și prin tinda Irinucăi, pe la capre, și se duce drept
în Bistrița, de clocotea apa ! Asta era în sâmbăta lui Lazăr, pe la amiază. Ei,
ei ! ce-i de făcut ? Gardul și casa femeii dărâmate la pământ, o capră ruptă în
bucăți, nu-i lucru de șagă. Uitasem acum și râie și tot de spaimă.
- Strânge răpede
ce mai ai, pănă când nu vine baba, și hai să fugim cu pluta ceea la frate-meu
Vasile, în Borca, zise Dumitru, căci plutele începuse a umbla.
Înșfăcăm noi te
mieri ce mai aveam, ne ducem degrabă la plută, și plutașii, de cuvânt, și
pornesc. Ce-a fi zis Irinuca, în urma noastră, ce n-a fi zis, nu știu; dar știu
atâta, că eram cu gheața-n spate, de frică, pân-am ajuns la Borca, unde ne-a
fost și masul. Iar a doua zi, în duminica de Florii, dis-dimineață am plecat
din Borca pe Plaiul-Bătrân, împreună cu doi plăieși călări, spre Pipirig. Era o
zi frumoasă în duminica aceea, și plăieșii spuneau că n-au mai apucat așa
primăvară devreme de când îs ei.
Eu cu Dumitru
însă o duceam într-un cântec, strângând viorele și toporași de pe lângă plai,
și mergeam tot zburdând și hârjonindu-ne, de parcă nu eram noi râioșii din
Broșteni, care făcusem atâta bucurie la casa Irinucăi. Și mergând noi tot așa,
cam pe la amiază, deodată s-a schimbat vremea cea frumoasă într-o vijelie
cumplită, să răstoarne brazii la pământ, nu altăceva ! Pesemne, baba Dochia
nu-și lepădase toate cojoacele. Începe a bura, apoi o întoarce în lapoviță, pe
urmă o dă în frig și ninsoare cumsecade și, într-un buc, ne astupă drumul de nu
știai încotro să mergi. Și tot ninsoare și pâclă până la pământ, de nu se vedea
om pe om, alăture fiind.
- Așă-i că s-a
deocheat vremea ? zise unul dintre plăieși oftând. Mă mieram eu să fi mâncat
lupul iarna asta așa de în pripă. De pe la Înțărcători am prăpădit drumul.
De-acum s-o luăm de-a chioara, și unde ne-a fi scris, acolo vom ieși.
- I-auziți glasul
unui cucoș, zise celălalt plăieș. Haideți să apucăm într-acolo și poate să
ieșim în sat undeva.
Și ne coborâm
noi, și ne tot coborâm, cu mare greutate, pe niște povârnișuri primejdioase, și
ne încurcăm printre ciritei de brad, și caii lunecau și se duceau de-a
rostogolul, și eu cu Dumitru mergeam zgribuliți și plângeam în pumni de frig;
și plăieșii numai icneau și-și mușcau buzele de necaz; și omătul se pusese pe
unele locuri până la brâu, și începuse a înnopta când am ajuns într-o fundătură
de munți, unde se auzea răsunând glasul unui pârăuaș ce venea, ca și noi, din
deal în vale, prăvălindu-se și izbindu-se de cele stânci fără voința sa...
Numai atâta, că el a trecut mai departe în drumul său, iar noi am stat pe loc și
am pus-o de mămăligă, fără apă.
- Ei, măi băieți,
ia amu trageți la aghioase, zise un plăieș, scăpărând și dând foc unui brad.
- Ce ți-i scris
în frunte ți-i pus; chef și voie bună, zise celălalt scoțând o hrincă înghețată
din desagi, pârpâlind-o pe jăratic și dându-ne și nouă câte-o harchină.
Și așa luneca
hrinca aceea de ușor pe gât, parcă era unsă cu unt ! După ce ne-am pus bine-rău
gura la cale, ne-am covrigit împrejurul focului; și deasupra ninsoare, dedesubt
udeală; pe-o parte înghețai, pe una te frigeai, ca la vremea și locul acela. Și
tot chinuindu-ne așa, era să ne pască alt păcat: cât pe ce să ne toropească
bradul aprins, de nu băga de seamă unul dintre plăieși. Pesemne blăstămul
Irinucăi ne ajunsese.
În sfârșit, se
face ziuă și, după ce ne spălăm cu omăt și ne închinăm după obiceiul
creștinesc, apoi pornim cu plăieșii la deal, pe unde ne coborâsem. Ninsoarea
mai încetase, și după multă trudă am găsit drumul; și hai, hai ! hai, hai ! către
seară am ajuns la bunicul David din Pipirig. Și când ne-a văzut bunica, de
bucurie a și tras un bocit.
- David al meu
are de gând să mă bage de vie în mormânt, cu apucăturile lui, cum văd eu. Inca
ce rană-i pe dânșii, sărmanii băieți ! Cum i-a mâncat râia prin străini,
mititeii !
Și după ce ne-a
căinat și ne-a plâns bunica, după obiceiul ei, și după ce ne-a dat de mâncare
tot ce avea mai bun și ne-a îndopat bine, degrabă s-a dus în cămară, a scos un
ulcior cu dohot de mesteacăn, ne-a uns peste tot trupul din creștet până în
tălpi și apoi ne-a culcat pe cuptior la căldură. Și tot așa ne-a uns de câte
două-trei ori pe zi cu noapte, până ce în Vinerea Sacă ne-am trezit vindecați
taftă. Dar pănă atunci a venit și veste de la Broșteni despre stricăciunea ce
făcusem, și bunicul, fără vorbă, a mulțumit pe Irinuca cu patru galbeni.
Apoi, în Sâmbăta
Paștilor, m-a trimis la părinți acasă la Humulești. Și în ziua de Paști am tras
un ”Îngerul a strigat” la biserică, de au rămas toți oamenii cu gurile căscate
la mine. Și mamei îi venea să mă înghită de bucurie. Și părintele Ioan m-a pus
la masă cu dânsul, și Smărăndița a ciocnit o mulțime de ouă roșii cu mine. Și
bucurie peste bucurie venea pe capul meu. Iar la Învierea a doua nu mi-a mai
mers așa de bine, căci toate fetele din sat, venind la biserică și unele din
ele fiind mai drăcoase, cum au dat cu ochii de mine, le-a și bufnit râsul, și
au început a-mi zice: ”Tunsul felegunsul, Tunsul felegunsul, Cânii după dânsul !”
* * *
Găsești povestirea pe scurt a episodului 2 (Caprele Irinucăi) pe blogul
Povestiri pe scurt de lecturi școlare !