18.06.2016

O noapte furtunoasă (2)

de Ion Luca Caragiale. 

Urmare la O noapte furtunoasă (1)


SCENA II

ACEIAȘI - CHIRIAC
CHIRIAC (intrând prin fund): Jupâne, trebuie să facem mandat de arestare pentru Tache pantofarul de la Sf. Lefterie; nu vrea să iasă mâine la izirciț cu nici un preț.
JUPÂN DUMITRACHE: Dar pentru ce nu vrea?
CHIRIAC: Zice că-i bolnav. Am trimis gornistul de trei ori la el cu biletul, și l-a primit cu refuz. Zice mă-sa că nu poate umbla, că de-abia s-a sculat după lingoare.
IPINGESCU: Să dea ceferticat medical.
CHIRIAC: M-am dus eu la el chiar în persoană; zic: pe ce bază nu vrei să vii mâine la ezirciț, domnule ? zice: sunt bolnav, domnule sergent, zice, de-abia mă țiu pe picioare, nu pot să merg nici pân' la prăvălie, zice; zic: nu cunosc la un așa rezon fără motiv; zice: aduc martori, domnule sergent, că am zăcut o lună de zile, zice, întreabă și pe popa Zăbavă de la Sfântul Lefterie, zice, alaltăieri m-a grijit, m-a spovedit; zic: n-am eu de-a face cu popa Zăbavă, nu-l am pe listă, zic, eu pe dumneata te am pe listă; să te prezanți mâini la companie. - Acu, trebuie să-i dăm mandat, pentru ca să-l iau mâine dimineață.
JUPÂN DUMITRACHE: Să-i dăm, să-l iei ! Ala-i de-al ciocoilor, îl știu eu; cât a umblat dânsul fel și chip să scape de gardă...
IPINGESCU: Și eu îl am însemnat pe musiu Tache la catastiful meu; e finul lui Popa Tache.
JUPÂN DUMITRACHE: Ei ! vezi !
CHIRIAC: Lasă-l că nu se sfințește el cu mine, jupâne, îl pocăiesc eu... Ei ! după aia pe nea Ghiță Țircădău nu l-a putut găsi gornistul deloc. A fost la el și ieri și astăzi cu biletul; cică n-a dat pe-acasă de trei zile !
JUPÂN DUMITRACHE: Pricopsitul de cumnatu-meu, n-aș fi mai avut parte de el ! Cine știe în ce cârciumă s-a-nfundat !...
IPINGESCU: L-am văzut eu azi dimineață, trecea pe la despărțire.
CHIRIAC: Mă duc să-i trimeț gornistul cu biletul pentru mâine. (iese repede)
IPINGESCU: Era afumat rău nenea Ghiță.
JUPÂN DUMITRACHE: Ei ! bravos ! asta e una la mână. Om stricat, domnule ! Păi de ce am dezvorțat-o pe Zița de el, gândești ? Nu mai putea trăi cu mitocanul, domnule...
IPINGESCU: Rezon !
JUPÂN DUMITRACHE: Fată frumoasă, modistă și învățată și trei ani la pansion, să-și mănânce ea tinerețele cu un ăla... Tot gândeam la început, că de ! e tânăr, o să-i treacă mai încolo, o să-și vie la pocăință. Aș, ți-ai găsit ! Țircădău și om de treabă ! Eu, ca ăla, cumnat mai mare, cum am zice ca și un frate, tot i dam povețe fetii să mai rabde, să nu strice casa. Cu azi, cu mâine, a răbdat biata fată - biată să nu fie ! - a răbdat cât a răbdat, până m-am pomenit într-o zi că vine țipând la mine, pe cum că: "Nene, moartă, tăiată, nu mai stau cu mitocanul, scapă-mă de pastramagiul ! să știu de bine că mă duc la mănăstire, pâine și sare nu mai mănânc cu el !" Ei ! dacă am văzut ș-am văzut, zic: "Lasă, Zițo, zic, îți găsești tu norocul, n-a intrat zilele-n sac ! acu e vremea ta ! Lac să fie, că broaște destule !" - ș-am și dezvorțat-o. Apoi nu mai era de suferit așa trai. N-o mai maltrata, domnule, măcar cu o vorbă bună. Mă rog, o dată ce nu e bărbatul levent, ce fel de casă să mai fie ș-aia?
IPINGESCU: Mie-mi spui ? Nu i-am încheiat eu procestul-verbal atuncea noaptea, când a tratat-o cu insulte și cu bătaie ?
(Chiriac reintră)
JUPÂN DUMITRACHE: Apoi de ! n-a avut dreptul muierea să-l lase ? Om fără ambiț, domnule, nu ținea la onoarea lui de familist ! Un mitocan, mă rog; zice că-i negustor, alege-s-ar praful !
CHIRIAC: Jupâne, da' deseară că ești de rond... mergi ?
JUPÂN DUMITRACHE: Mai e vorbă ? cum să nu merg ? De ce m-am îmbrăcat ? nu vezi ?
CHIRIAC: Jupâne, da' faci toate posturile ? nu-i așa? Nu sunt multe... până pe două după douăspce le isprăvești.
JUPÂN DUMITRACHE: Așa, cam pe la două după douăspce, ca totdeauna... Chiriac băiete (îl trage la o parte) ia vezi tu... mă știi că am ambiț, când e vorba la o adică, țiu la...
CHIRIAC: Lasă, jupâne, că doar nu mă cunoști de ieri de-alaltăieri.

SCENA III

ACEIAȘI - SPIRIDON (aducând o gazetă)
JUPÂN DUMITRACHE (lui Spiridon): Dar mai mult nu puteai să șezi, mă ?
SPIRIDON: Vezi că era mulți muștirii, jupâne, până să-mi dea madama gazeta.
(Ipingescu ia gazeta)
JUPÂN DUMITRACHE: Mă Spiridoane, fii băiat de treabă, mă, că iau pe sfântul Niculae din cui; știi că i-am pus sfârcul nou de ibrișim să nu-i fac saftea pe spinarea ta !
SPIRIDON: Da' de ce, jupâne?
JUPÂN DUMITRACHE: Atâta-ți spui eu ție: 'aida ! du-te iute și cere cocoanii să-mi dea sabia și cintironul. (Spiridon pleacă.) Chiriac băiete, (îl ia la o parte) ia vezi, știi că am ambiț, țiu când e la o adică...
CHIRIAC: Lasă, jupâne, mă știi că consimț la onoarea dumitale de familist.
JUPÂN DUMITRACHE: Ei ! ia vezi...
CHIRIAC: N-ai grije, jupâne... Eu mă duc să închiz cantorul și magazia. (cătră Ipingescu, care, de când a adus Spiridon gazeta, a sorbit-o cu ochii pe toate fețele.) Bonsoar, nene Nae.
IPINGESCU: Salutare, onorabile !
(Chiriac iese, prin fund, după ce a schimbat gesturi de înțelegere, despre onoarea de familist, cu jupân Dumitrache.)
SPIRIDON (vine din dreapta cu sabia și cintironul): Iaca, na, jupâne, poftim.
JUPÂN DUMITRACHE: Ce făcea cocoana, mă ?
SPIRIDON: Cosea galoanele la mondirul lui nea Chiriac.
JUPÂN DUMITRACHE: Ce a zis ?
SPIRIDON: Zicea că să vii mai devreme la noapte, că-i e urât singură-n casă.
JUPÂN DUMITRACHE: Uită mă ! Ce ți-e cu muierea fricoasă ! (strajnic) Da' Chiriac nu-i aicea ?
SPIRIDON: Jupâne, nea Chiriac mi-a zic să-nchidem mai degrabă, că ai să pleci de rond.
JUPÂN DUMITRACHE: Du-t' de ado cheile și le du lui Chiriac jos. (Spiridon iese.) Nene Nae, auziși cum îmi poartă Chiriac de grija rondului ? Ei ! i-e tot frică să nu uit reglementul. Are ambiț băiatul, ca să fie compania noastră cea mai abitir din toate. Gândești dumneata că mai primeam eu să fiu căpitan dacă nu-l alegea pe el sergent ? Știi cum a regulat compania ? E prima domnule, poci să zic...
IPINGESCU: Bravos !
JUPÂN DUMITRACHE: Face să-i dea și dicorație !
IPINGESCU: Să-i dea ! de ce să nu-i dea ? Și el e d-ai noștri, băiat din popor...
JUPÂN DUMITRACHE: Firește, dicorățiile nu sunt făcute tot din sudoarea poporului ?
IPINGESCU: Rezon !
SPIRIDON (venind din fund): S-a închis, jupâne; acuma eu... mă duc să mă culc ?
JUPÂN DUMITRACHE: Da, dar tutun și cărticică ți-ai luat ? Chibrituri ai ?
SPIRIDON: Ce tutun, jupâne ?
JUPÂN DUMITRACHE: Te face că nu înțelegi, ai ? Nu știi ce tutun ? Eu n-am aflat că tragi țigară ? Aoleo, Spiridoane, nu te-oi prinde odată !... Săracul sf. Niculae ! 'i știi tu păpara lui...
SPIRIDON: Zău, jupâne.
JUPÂN DUMITRACHE: Haida pleacă. (Spiridon pleacă.) Mă! spune lui nen-tu Chiriac să nu uite de ce ne-a fost vorba... să fie cu ochii-n patru.
SPIRIDON (ieșind): Bine, jupâne.

Urmează O noapte furtunoasă (3)!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !