(Capitolul 9)
- Boierii necredința-și arată;
- Sultanul pe-un alt vodã numește;
- Țiganii la nuntă sã desfată,
- Unde Parpangel le povestește
- Cum el prin o tâmplare nespusã,
- Trecând prin iad, păn la raiu să dusă.
- Deacă Vestea-în Târgovești ajunsă
- De-a lui Vlad înaltă biruință,
- Cum el oastea păgânească frânsă,
- Boierii cei fără de credință
- Ce cu turci avusă mestecare,
- Făcură-între sine divan mare,
- Sfătuindu-să pentru domnie
- Și cum ș-ar drege treburile bine,
- Ca de-a lui Vlad să scape mănie,
- Nice să-încapă la mâni străine,
- Mulți în multe chipuri, socotele
- Arătându-și și bune și rele.[1]
- Atunci Dănescul rostu-și ațâță,[2]
- Râvna dându-i vorbă și priință:
- Și fiind bogat, de naltă viță,
- Auz la toți află și credință.
- Iar' după ce la divan să-așază,
- În chipul următoriu cuvântează:
- „Măcar cum cinstiți boieri! vă pare
- De-această biruință frumoasă,
- Dar' eu socotesc făr' apărare
- Cum că ne-așteaptă soarte jeloasă
- Ș-amar în urmă!... Mila cerească
- Deie, ce zic să nu să plinească!...
- Am învins adecă!... Turcul fuge,
- Vodă triumfă, muntenii saltă
- Și gătesc păgânilor lănțuge,
- Adevărat! biruința-e naltă!...
- Însă, cu toate-aceste privele,
- Într-alt chip sunt cugetele mele.
- Voi știți câtă greutate trage
- Țara de oștile-însuși a noastre,
- Iar' când de războiu bucinul rage,
- Nice poate cineva să-ș' pastre
- Averea sa, nici dulce viață,
- Fieșcare-și poartă capu-în brață.
- Așa trăim de câțiva-ani încoace,
- Tot întru bătăi primejdioase:
- Tinerii ni se stâng, țara zace
- Pustie, numa cu stârvuri ș-oase
- Sămănată. Și dintru-a cui vină?
- Cine-i acestor toate pricină?
- Vlad Vodă din trufie deșartă
- Și din ura lui Mahomet privată,
- Asupră-ne pre păgâni întartă;
- El apoi cu firea ne-alinată
- Tinerimea la pierire bagă,
- Iar' la primejdie țara-întreagă.[3]
- Nu-mi zică nime că-a lega pace
- Cu păgânul mai rea treabă este,
- Fiindcă de multă vreme-încoace
- Credința nu-și ține, și de-aceste...
- Că-în zădar îl vinuim, și doară
- Vina pe noi înșine pogoară.
- Cine-aleargă la turci cu făgadă
- Ca, deacă-l va pune la domnie,
- Țara-i va supune, și-în dovadă
- De plecare, cu haraci îmbie?
- Românu!... Cine patria sa vinde?
- Românu!... Cine a vrăjbii foc aprinde?
- Cine-ajutoriu de la păgân cere
- Făcându-l hotărâtoriu și jude,
- Iar' el răzămându-să-în putere,
- După ce sfezile noastre-aude,
- Celuia face dreptate, care
- I-au dat făgăduință mai mare?[4]
- Ce folosu-i acum a să pune
- Împrotiva celia putințe
- Cării toată-Asia să supune?
- Nici zece de-aceste biruințe
- Ajung a ne pune-în ocrotire
- De toată temerea-întru vinire.
- Sultanul pănă la primăvară
- Cu mai mare-oaste decât aceasta
- Asupra noastră va-întoarce iară,
- Și cine-împrotivă-i atunci va sta?
- Și-unde este scris că totdeuna
- A noastră va să fie cununa?
- O dată numa!... sângur o dată
- Deacă ne va fi fără priință
- Norocul schimbaciu, iacă surpată
- Țara din temeiu! Nici e putință
- Ca vreodată să să mai rădice
- Sau s-ajungă zile de ferice,[5]
- Ci va rămânea de tot supusă,
- Ca și bulgărimea cu Sârbia
- Ș-alte robite țări"... Abia spusă
- Dănescul aceste, când solia
- De la fratele lui Vlad sosește
- Și cătră strânșii boieri grăiește:
- „Sultanul prin mine vă trimite,
- O, boieri cinstiți, pace, iertare!
- Afla-veți aceste-adeverite
- Ce vă spuiu cu gura, și-în scrisoare
- (De cumva vorbei mele n-eți crede),
- - În acest ferman", și fermanul dede.
- Acolo-împăratul țării pace,
- Iar' celor care a lui Vlad parte
- Lăsând, la dânsul să vor întoarce,
- Iertare de robie și de moarte
- Făgăduia voind ca să fie
- Pus un frate-a lui Vodă la domnie.[6]
- Această solie fu primită
- La toată boierimea, ș-îndată
- În toate părțile fu vestită,
- Cu porunci ca țara să să-abată
- De la Vlad și să nu mai primească
- De la dânsul poruncă domnească.
- Apoi la sultanul cu plecare
- Trimisără-o de frunte solie
- Să s-închine, să-ș' ceară iertare,
- Și rugându-să ca la domnie
- Pe-acel să puie Poarta nălțată,
- Care-a fi mai vrednic să-l socoată.
- Hăi, dragă musă! iară te-apucă
- (Precum văd eu) strechia spulbărată!
- Și va doar' undeva să te ducă
- Iarăș' la vreo tâmplare ciudată,
- De șagă sau bătaie necruntă
- Sau poate că și tocma la nuntă!...[7]
- Deci, dacă-i așa, mai bine-abate
- La vesela noastră țigănie
- Ce-acuma prisosind cu de toate
- Tăbărea la Spăteni, pe câmpie,
- Bea, mânca, juca zile de vară
- Întrege, din zori pănă în sară.
- Parpangel încă să cununasă
- Și fără de popă cu Romica.
- La nuntă pe-o doao zi chemasă
- Pe toți cei de frunte și voinica
- Lui Tandaler oaste, de-azi pe mâne
- Toate gătind cum să cuvine.
- Încă soarele nu răsărisă
- Când era toate gata de nuntă:
- În oale fierbea curechiu cu clisă
- Râncedă și cu ceapă mănuntă;
- Fierbea și-alte mai multe bucate,
- Dar' cine le va număra toate![8]
- Iar' când răsărea frumosul soare,
- Era și mesele-întinse toate:
- Într-un blid mămăligă cu moare,
- Într-altul fălci de porc afumate,
- Apoi curechiu fiert cu râncezeală,
- Ciuci, lapte acru, păsat, cricală...[9]
- Așa sta întinse toate bucate
- Pe țelina verde și ierboasă,
- Denaintea șetrii desfătate;
- Toți oaspeții ședea ca la masă,
- Numa Dârloiu ce era nun mare,
- Stând ura și bea tot din picioare.[10]
- Iară ceaialaltă tinerime
- Juca și cânta pe lângă laută;
- Ba și coapta la cap bătrânime
- A sări să-îndemna câteodată
- Și mânea cu tinerii-împreună,
- Toată zioa și noaptea pe lună.
- Mitrofan, poetul cel de frunte
- Și vestit de pe vremile-acele,
- Care la cununii și la nunte
- Făcea stihuri și bune și rele,
- Scornisă, pe gustul lui Nason,
- Mirelui un epithalamion,
- Cărui dascăl Chiriligordon
- Au scos un viers lin din psaltichie
- Alcătuindu-l după canon,
- Iară Neanes pe podobie
- Îl cânta nuntașilor voioși
- De vin, și sătui de cârtaboși.
- Hârțoaga Zănoaghei chiar ne spune
- Din fir în păr, câte-au fost cântate.
- Scrie că Neanes avea strune
- De mătasă pe ceteră-încordate
- Și cum că șezând pe-o nocovală.
- În acest chip el cânta cu fală:[11]
- „Tânăr vânătoriu, de mult fără sporiu,
- După-un drăgălaș vâna sobolaș.
- De-ar fi și să moriu! (zisă vânătoriu)
- Drăguț sobolaș, ți-oi da de lăcaș.
- Haida hăi, căpăi, hai la la, hăi hăi!
- Prin desiș pe căi, hăi la la, căpăi!
- Așa din zori cu multe sudori
- Tinărul gonea, cu o săgețea
- Pintr-un făgețel, sobol mititel,
- Ce-încoace-încolea fugea, să-învârtea.
- Păn' la un țipiș, unde lăturiș
- Sărind pe furiș, să băgă-în desiș.
- Atunci iar' și iar' el strigă-în zădar
- Cătră soții săi și cătră căpăi,
- Că ei merg și sar tot peste hotar.
- Haida hăi, căpăi! hai la la, hai hăi!
- Când fu spre sară, ieșind o fecioară
- Din codru afară, cu frumsață rară[12]
- Ca ș-amórul blând îi grăi zâmbind:
- „Tânăr vânătoriu, vânezi fără sporiu,
- Lasă, lasă-ți gând de-a prinde-oarecând
- Sobol fugătoriu, fără de-ajutoriu.
- Sobolii, să știi, s-află-în vezunii
- Și trebue-întii ca să-i prinzi de vii.
- Jură-te mie, făr' viclenie,
- Tare și vârtos, să-mi fii credincios;
- Su vezunie voiu arăta ție
- Ș-un sobol frumos, colea mai din gios!"
- Tânărul uimit de bunul tâlnit,
- Ș-uită de gonit, stă nehotărât.
- Apoi cu milă zisă: „O, copilă!
- Ah, sorioară, dragă fecioară!
- De-ai fi miloasă, cum ești frumoasă,
- Lege n-ai pune,-îndată mi-ai spune:
- Iar' eu jurământ ți-oi jura presfânt
- C-oi ținea cuvânt pănă la mormânt."
- Prunca iubeață atunci roși-în față
- Ca vara bujor, apoi linișor,
- Cu mână isteață, arătă ș-învață
- Zicând: „Frățior, fie-ț după dor,
- Ice, su poale de munte-în vale,
- Mergi tot pogorâș, păn' dai de țipiș;
- De-acolea mai zios, supt un gruiu tufos,
- Mergi pe părăuț pănă-i da de-un puț,
- Acolo vârtos stai și nu da dos,
- Că-acolo-i drăguț ție soboluț,
- Acolo gata fi cu săgeata
- Și cumu-i data, să-i dai zăgneata."
- Voinicul marghiol tot mearsă domol
- Păn' dede în vale de salbă moale,
- Păn' dede de gol, unde-era sobol.
- Trebile sale păzând cu cale,
- Fără de hăisaș, fără căpăuaș,
- Prinsă-un sobolaș, blând și drăgălaș.
- Atunci copilă zisă-i cu milă
- Suspinând mereu: „Ah, sobolul mieu!
- Ah, fie-ți milă, nu-i face sâlă,
- Să nu-i cază rău, că-i cu tot al tău.
- Dintr-astă oară, din astă sară,
- A ta-s fecioară și surioară!"
- Tânărul fecior grăi plin de dor:
- „Dragă fecioară! fi-m lelișoară,
- Iară eu, mă jor, ți-oi fi bădișor!"
- Să îmbrățoșară atunci și strigară:
- „Dulce clipită, zi fericită,
- Fire-ai lungită, trei ori atâtă!..."„
- Mireasa ce ședea lângă masă
- Cu fetele, nănașă și fină,
- Era din toate mai rușinoasă
- Ca una din cele fără vină,
- Totuș' spun că bine-au înțăles
- Cele ce cântasă Neanés.
- Iară cimpoieriul Viorel
- Au cântat miresii pe cimpoi
- O cântare scornită de el
- Când fusese-încă la Dorohoi.
- Fetele să făcea rușinoase,
- Ș-afară-acum să găta să iasă.
- „Eram tinără ș-încă fragedă,
- Mi-era lumea și zilele dragi.
- Într-o zi fără nor și lúcedă,
- Tocma pe vremea când să coc fragi,
- Toate mearsără prunce tinere
- La fragi, vesele, cu-a lor pinere.
- Și eu ducu-mă cu-a mea pinară,
- Eu încă-în codru la fragi roșii,
- Dar' ah! iacă-mă-în urmă sângură,
- De-a mele soațe eu rătăcii.
- Eu strig, chiemu-le, dar' zădarnice
- Sunt chiemările mele-amarnice.[13]
- Eu vărs lacreme, stau în cumpănă
- Și mai că-mi vine de-urât să moriu,
- Iacă un tinăr când mă tâmpină,
- Cu chip și haină de vinătoriu
- Care zise-mi: „Pruncă tinără,
- Ce verși lacreme, ce te supără?"
- „Oh, mă supără (ziși) că iacătă,[14]
- De-a mele soațe eu rătăcii!
- Acuș' soarele mândru scapătă
- Ș-încă eu drumul nu nimerii!
- La drum scoate-mă, de-oi fi trainică,
- O! bun tinere, ți-oi fi harnică."
- Zâmbi tinăru ca și zorile
- Ș-îi roși fața ca și rubin;
- Cu dâns râsără d-albe florile,
- Soarele râsă pe ceriu sărin.
- El s-apròpie și mă-împresură,
- Biata d-inimă mie-mi tremură.
- Iar' în pinăra mea cu fragile,[15]
- El pusă-o mură lin linișor,
- Nu de cele ce culeg dragile
- Fete prin codru cel verdișor,
- Dar' cu murele foarte seamănă,
- Poți-i zice tu mură geamănă.
- Nu e fagure, mursă proaspătă
- Așa de dulce, nice zahăr.
- Zieii poate că numa s-oaspătă
- În ceriu ș-închină cu cel păhar.
- Nu-s a luncilor toate murele
- Așa bune și mai mult vesele!
- Strigai: „Tinere, drăguț pretene,
- Spune-ți numele, dulce pruncșor!"
- Iar' el: „Verzile ceste cetine
- Mă cunosc numa ca vânătoriu,
- Maica este-mi dulcea Vinere,
- Vânez inime blânde, tinere!...
- Iar' tu jură-te, pruncă tinără,
- Că-mi vei fi bună, eu-s Amór!..."
- Zisăi: „Juru-mă pe-astă pinară,
- Că pentru tine eu viiu și moriu!..."
- De-atunci pare că nu-s dulci fragile
- Cumu-s murele de-amor, dragile!..."
- Cântând Viorel, fetele toate
- De rușine fața-ș ascunsese
- Celor alte femei după spate,
- Dar' urechile nu-și închisese
- Și râdea pe-ascuns de cele mure
- A lui Viorel, mari, de pădure.[16]
- Bunul Parpangel cu cei de frunte
- Voievozi și preteni ședea la masă,
- Povestindu-le de ramuri crunte
- Ce văzusă-n pădurea cea deasă;
- Apoi cum își dedusă peste cap
- De pe calul viteaz și sureap
- Și pe rând toate câte cu dânsul
- Pănă-întraceaiaș zi să tâmplasă;
- Iar' mireasa abia-și ținea plânsul
- La povestirea ceastă duioasă,
- Auzând cum au fost leșinat
- Și ca din morți iar' au înviat.
- Astă tâmplare lăcrămoasă
- Așa Parpangel atunci o spusă:
- „Acum întorceam la voi acasă
- (Zisă el scupind cu ceva tusă),
- Căci mă trezisăm din buiguială
- Și venisăm iar la socoteală.
- Mai multe ce să vă mai grăiesc?
- Armat văzându-mă și călare,
- Însumețit cu portul voinicesc,
- Îmi veni ca să fac o cercare
- Cum mi-ar ședea să fiu un voinic
- Dă hăia care viteji să zic.
- Gândind ahasta, smulsăi dân teacă
- Sabia luce și strângând calul
- Făr' de-acea-înfocat răcnii! Și iacă,
- Într-un zbor trecui valea și dealul,
- Iar', cum îmi fu spaima și mirarea,
- Când îmi văzui neașteptată starea!
- Mulțime de turci zării deodată
- Venindu-mi asupra vrăjmășește;
- Eu cu inima dă frică-înghețată
- Trăgeam calul dă frâu bărbătește,
- Vrând cursul să-i plec într-altă parte
- Și să scap dă ticăita moarte.
- Dar calul iute și-înfierbântat
- Cât adulmecă turceasca-ordie,
- Începu tocma ca ș-un turbat
- A sări ș-a mă duce-în tărie,
- Nici putui dă-aci să-l mai opresc
- Păn' să băgă-în stulul păgânesc.
- Atunci și fără dă îmbiere
- Fui sâlit a mă-apăra dă moarte
- Ș-a da morțiș', din toată putere,
- Mai dă hasta, mai dă haia parte,
- Pănă mă făcu biata nevoie
- Un mare viteaz și fără voie.
- Dă unde vedeți că calul bun
- Face și el viteji câteodată,
- Dar' mai multe ce să vă mai spun?
- Văzui fugind oastea spăimântată
- Dă-un sângur voinic dă cal răpit,
- Lucru doar' încă nepomenit,
- Toate-aheste era minunate,
- Dă nu da beleaua peste mine.
- Văzând eu că turci-ș' întorc spate
- Ca când mă-ar hi-învitat oarecine
- „După mine, copii, sus o dată!..."
- Strigai cu sabia rădicată.
- Ș-înteții calul așa dă tare,
- Cât gândii că-în nuori va să salte,
- Dar', oh, nenărocoasă tâmplare!
- Mă zvârli-în mijlocul unii balte.
- Nici apoi știu ce s-au mai tâmplat,
- Că eu-îndată-am și leșinat!...[17]
- Însă câte văzui minunate
- Și pă-unde mearsă sufletul mieu,
- Nu vi le-aș putea eu spune toate
- De vă-aș grăi trei zile mereu,
- Totuș' dintr-ahale-o părțișoară
- V-oi spune-acum, alte, dă-altă oară.
- Și să păru ca când oarecine,
- Nu știu alb, negru sau pestricat,
- Apropiindu-să cătră mine,
- Unde eu căzusăm leșinat,
- Mă dusă cu sine tot zburând,
- Pă cum acuș' voi spune pă rând.
- Dusă-mă pântră peșteri afunde,
- Prin groape, vârtoape-întunecoase,
- Ah! și cine mai știe pă unde,
- Păstă nește lacuri puturoase,
- Pănă când ieșirăm dân strâmtoare,
- Unde ni să-arătă cevaș' zare.
- Atunci purtătoriul mie zise:
- „Aicia să-începe haia lume,
- De care premulți într-alt chip visă;
- Drept aceasta eu te-am adus anume
- Ca să vezi tu cu ochii tăi toate
- Și să spui la țiganele gloate."
- Apoi îmi arătă de departe
- O văloaie foarte mare, mare,
- Tot grăind: „Asta-i care la carte
- Să zice Gheena și dă care
- Mulți în multe chipuri socotesc,
- Însă,-într-adăvăr, mai toți bârfesc.[18]
- Caută! Dă-aici fără stricăciune
- Tu vei oblici tot ce să face
- Ș-întorcând la viață vei spune
- La fieștecare cumu-ți place".
- Așa zisă ducătoriul mieu,
- Iar' eu priveam la toate mereu.
- Dar' o! cum voi spune toate-ahele
- Ce văzui ș-auzii față de față!
- Că sângur pomenindu-mi dă ele
- M-apucă nește fiori și greață,
- Dă groază tot păru mi să-înspică,
- Iar' inima-mi tremură dă frică.
- Nice-un soare acolo luminează,
- Nici pă ceriu sărin lună cu stele,
- Ci numa văpăile fac rază,
- Însă ce mai văpăi sunt ahele?
- Dintr-însă nori dă fum să rădică
- Și ploaie dă scântei arzând pică.[19]
- Râuri dă foc încolo ș-încoace
- Merg bobotind ca nește pârjoale,
- Focul nestâns toate-arde și coace,
- Iar' pe zios, în loc de iarbă moale,
- Jar și spuză fierbinte răsare,
- Nespusă din sine dând putoare.
- Văzui pe toți dracii-în pielea goală,
- Cu coarne-în frunte, cu nas dă câne,
- Păstătot mânjiți cu neagră smoală,
- Brânci dă urs având și coade spâne,
- Ochi dă buhă, dă capră picioare
- Ș-arepi dă liliac în spinare.
- Văzui muncile iadului toate.
- Cum fii Sătanii-ș' fac izbândă
- Asupra celor morți în păcate,
- Sau și care au căzut supt osândă.
- O, groaznică ș-amară vedere!
- Vrând a spune, graiu-în gură-mi piere.[20]
- Toate păcatele mari dă moarte
- Au și pedepse după măsură,
- Căci prin aha și dă-ahaia parte
- Îș' ia fieșcare certătură,
- Prin care-au greșit și dă pre care
- Tras fiind s-abătu dân cărare.[21]
- Vânzarii și hainii ce vând
- Sânge nevinovat pentru bani,
- Stau dă coaste spânzurați pă rând,
- Ca și-în măcelării hăi cârlani.
- Iar' dracii călăi în gură d-arsă
- Aur ș-argint fierbinte le varsă.
- Tiranii crunți și făr' de-omenire
- Șed legați pe tronuri înfocate,
- Bând sânge fierbinte din potire,
- Iar' din mațele lor spintecate
- Fac dracii cârnați și sângereți
- Ș-alte mâncări pentru drăculeți.[22]
- Așijdere pă domni și boieri
- Care jupesc pă bietul țăran
- Iau la sine dracii măceleri
- Făr' a da pentru dânși vrun ban,
- Hrănindu-i cu cătran și,-în loc de-apă,
- Cu fiere mult amară-îi adapă.
- Păntru tâlhari ș-ucigași ce-oi zice?
- Acește pă câmpuri trași în țapă
- Rămân vii și nu mor ca ș-aice;
- Corbii și cioarele crierii le sapă
- Și scocioresc de sus, iar' hierile
- De zios le scobesc măruntăile.
- Muierea care pă-al său bărbat
- Pentru ibovnicul doară iubit,
- Ce venin ș-otravă-au fermecat
- Sau macar cum ea l-au omorât,
- Pă-ahaia dracii suind călare
- O duc unde-i văpaia mai mare
- Străpungându-o prin gemănare
- Cu tăciuni aprinși sau înfocate
- Frigări, ș-în asemene stare
- Aflându-să purure va pate!...
- O! voi muieri pre slabe dă minte,
- Luați sama la heste cuvinte!...[23]
- Iar' hălòr care pă-alții dăfaimă
- Și prin clevetiri numele strică,
- Diavolii cu cârlije dă-aramă
- Limba vinovată le dăspică
- Purtându-i ca pe nește urși pin ha țară,
- Făcându-i să joace dă măscară.
- Judecătoriu ce luă mită
- Pentru ca să facă strâmbătate,
- Acolo slujește pentru pită
- Și numa sângur păntru bucate,
- Dar' a sa cuviincioasă plată
- Nu o dobândește niceodată,
- Că toți i-o tăgăduiesc în față
- Și cu marturi îl fac dă minciună,
- Toți judecătorii i să-încreață,
- Nice-l lasă jaloba să-ș' spună,
- Ci, când a jeluire să-apucă,
- Ușile-i arată să să ducă.
- Nemilostivii cătră săraci,
- Care-a face milă nu să-îndură,
- Umblă cerșind în iad pe la draci,
- Însă pretutindene-îi înjură
- Și, fără-a le da cevaș' în pungă
- Sau în traistă, cu cânii alungă.[24]
- Lacomul ce pentru bogătate
- Strânsă bani cu chipuri neînvoite
- Umblă acolo tot cu traista-în spate
- Întinzând mânile ticăite
- După milă, ci făr' de folos.
- Căci acolo toate-i merg pe dos.
- Și, măcar umblând din ușă-în ușă
- El îș' umple straista dă bucate,
- Totuș' purure foamea-l sugușă
- Și nimic a lua-în gură poate.
- Că-orice gustă dân haia ce-i place,
- Tot în aur ș-argint să preface.[25]
- Ce să vă mai zic dă helelalte
- Pedepse-a iadului ce văzui!
- Icia, supt nește șetri nalte,
- Stau cârcâmele rând și fieșcui
- Dau dă mâncat și dă beut în dar,
- Iar' dracii-îș închină cu păhar.
- Păcură, smoală, rășină-aprinsă
- Și cu topită piatră pucioasă
- Este beutura lor întinsă,
- Iar dă mâncat jar cu spuză deasă.
- Iar' dă crâc mărițe și crâc mari
- Pe-aceia pun ș-acolo să fie,
- Care din drepte măsuri și mari
- Au făcut mai mici prin viclenie
- Ș-au băgat vrăjituri ș-apă-în vin
- Sau măsura n-au făcut dăplin.
- Dincolea vezi bolte și dughene
- Tot cu marfă pentr' oamenii răi:
- Cesta vinde-obrăzare viclene
- Pentru fățarnici și farisăi,
- Cela sâliman și rumenele
- Ș-alte-ape stricătoare dă piele.
- Altul strigă: „Brea! veniți încoace
- La vrăjituri evtene ș-otrave,
- La fapturi mestecate-în pogace,
- În turte ș-în plăcinte jilave,
- Farmece dă tot feliu și vrăji
- Cu-învățătura cum să le dregi."[26]
- De-acolo dracii neguțători
- Iau marfă évtenă, pă credit,
- Ș-oamenilor dă rău făcători
- Pre scump o vând, căci prețul tocmit
- Păntru hăst feliu dă marfe dășarte
- Este sufletul lor după moarte.
- După ce toate-aceste cu groază
- Văzui fiind eu mâhnit în mine,
- În toate laturi priveam cu pază
- Și dă frică plin: oare nu vine
- Vreun drac și la mine să mă iaie,
- Să-ș' facă doară vro bobătaie?
- Dar' povața mea nu știu dă unde,
- Iarăș' stete-înainte-mi deodată;
- Făr' a mă-întreba, făr' a-i răspunde,
- Mă luă dă guler și dă-o spată
- Și zbură-în sus cu mine ca vântul,
- Crepându-să-înaintea lui pământul.
- Așa trecurăm prin pământ ș-ape
- Păn' ajunsăm la văzduhul rar,
- Ne-înălțarăm apoi păn' aproape
- Colo, de-unde zodiile răsar,
- Trecând pintre nește locuri puste,
- Noao vămi și noao punți înguste.[27]
- De-abea în urmă, cu multă trudă,
- Ajunsăm la poarta ha dă raiu,
- Iar Sân Pietru căutând pă o hudă,
- Așa zisă cu sântul său graiu:
- „Dar tu, măi țigane, ce cauți aici
- În cămeșă cusută cu-arnici?
- Nu știi tu că-în trupul păcătos
- Nu este slobod a-intra nimărui
- Aici în raiul nostru frumos?..."
- Eu îngenunchind mă-închinai lui
- Și zisăi: „Să mă ierți, sânția-ta,
- Eu n-am venit aici dă voia mea...[28]
- Ci, iacă! tot ahăstă mă dusă
- Pă unde eu n-am fost niceodată!"
- Eu zicând aheste-mi făceam cruce,
- Dar' povața mea scoate ș-arată
- Nește scrisori și dreptăți care-avea
- Dă la Sân Mihai, precum el zicea.
- Cum Sân Pietru le zări dă parte,
- Nu mai grăi nimica, ci-îndată
- Deschise luminoasele poarte
- Și iacă grădina desfătată
- A raiului toată eu văzui,
- Dă care voiu acuș' să vă spui.
- În raiu nimene nu să sloboade
- Dacă nu e ca lamura curat,
- Dăci, pă care din lăuntru roade
- Dă-ar hi cât dă mic ghimp sau păcat,
- Întii trăbuie pân iad să treacă
- Și lungă pocăință să facă.
- De-acolo venindu-i zioa scrisă
- Scapă și trecând din vamă-în vamă
- Sosește pănă la poarta-închisă
- A raiului, dar' nime nu-l cheamă
- Și nu poate să să bage-în raiu
- Fără carte de la Sân Mihaiu.
- O! dă iadul urât tot să fugi!
- În raiu frumos tot să rămâi,
- Tocma dă te-ar alunga cu drugi!
- Ce desfătări și ce veselii
- Sunt acolo, nu să poate spune,
- Sufletul uimit dă minune!
- Raiul e grădina desfătată,
- Întră ceriu și-între pământ sădită,
- Dă trup pământesc neapropiată,
- Dă minte-omenească negâcită,[29]
- Care, după vrednicii, să-împarte
- Sufletelor drepte după moarte.[30]
- Măcar de-aș avea eu limbi o mie
- Și-atâte guri bine grăitoare,
- Nu vă-aș putea spune, nice scrie,
- Lăcașurile desmierdătoare
- Și frumusețele raiului toate,
- Care pentru cei buni sunt gătate.
- Acolo vezi tot zile sărine
- Și ceriu limpede, fără nuori,
- Vântucele drăgălașe, line
- Dulce suflând prin frunze și flori,
- Tot feliu dă păsărele ciudate
- Cu viersuri cântând pre minunate.
- Acolo Dumnezieu așa fece,
- Să nu fie vară zădufoasă,
- Nici iarnă cu ger, nici toamnă rece,
- Ci tot primăvară mângăioasă;
- Soarele-încălzește și desfată,
- Iară nu pripește niciodată.
- Câmpurile cu flori osăbite
- Ș-aici la noi încă nevăzute,
- Sunt pre desfătat acoperite
- Cu tot feliul de roduri crescute,
- Iar' pă zios în loc dă pietricele
- Zac tot pietri scumpe și mărgele.
- În locul de arburi și copace
- Cresc rodii, nărănciuri ș-alămâi
- Și tot feliu dă pom ce la gust place,
- Cum și rodite cu struguri vii,
- Iar' în loc dă năsip și țărână.
- Tot grăunță dă-aur iai în mână.
- Râuri dă lapte dulce pă vale
- Curg acolo și dă unt păraie,
- Țărmuri-s dă mămăligă moale,
- Dă pogăci, dă pite și mălaie!...
- O, ce sântă și bună tocmeală!
- Mânci cât vrei și bei făr' ostăneală.[31]
- Colea vezi un șipot dă rachie,
- Ici dă proaspătă mursă-un izvor,
- Dincolea baltă dă vin te-îmbie,
- Iară căuș, păhar sau urcior
- Zăcând afli-îndată lângă tine,
- Oricând chieful dă băut îți vine.
- Dealurile și coastele toate
- Sunt dă caș, dă brânză, dă slănină,
- Iar' munții și stânce gurguiate,
- Tot dă zahăr, stafide, smochine!...
- De pe ramurile dă copaci,
- Spânzură covrigi, turte, colaci.
- Gardurile-acolo-s împletite
- Tot cu fripți cârnăciori lungi, aioși,
- Cu plăcinte calde streșinite,
- Iar' în loc dă pari tot cârtaboși;
- Dară spetele, dragile mele,
- Sunt la garduri în loc de proptele.[32]
- Eu eram uimit întru mirare
- Dă toate-aheste lucruri dă frunte,
- Când oblicii venind pă cărare
- Doi moșnegi cu barbele cărunte,
- Din carii-unul zâmbind cătră mine
- Zisă:-„O! fiiule, eu vin la tine!...
- Căci pă haia lume ți-am fost tată,
- Iară-ahăsta e strămoșul tău!
- Dacă-ți aduci aminte (ian caută
- Dă e-așa păcum îți spuneam eu,
- Când mă-întrebai tu dă Zundadel!),
- Ahăsta pă care vezi, este el!"
- O, Doamne! cum îmi fu dă ciudat
- Pă lângă-inimă, văzând aheste!...
- Graiu-mi stete-în grumazi înnecat
- Dă bucuria fără dă veste;
- Căzui la pământ să mă închin
- Și vărsai lacreme cu suspin.[33]
- „O, tată, te mai văd o dată!
- O, dă câte ori te-am plâns acasă!"
- (Strigai). El cu față-însărinată
- Răspunsă: „Lasă, fătu-mieu, lasă
- Suspinul și toată voia rea,
- Că-aici nu-i loc de-a să supăra!
- Puține-aici încă tu minute
- Ai să zăbovești și mai multe foarte
- Am să-ți spuiu ție necunoscute,
- Ce să vor tâmpla după-a ta moarte,
- Și toate câte-are să petreacă
- A voastră țigănie săracă!..."
- Heste zicând mă luă dă mână
- Și depreună cu Șundadel
- Mă dusără-aproape dă-o fântână
- Unde strămoșu-mi dede-un inel
- Și grăi: „Dragu mieu nepoțele,
- Hăi, multe-așteaptă pă țigani rele![34]
- Doară sosi-va, măcar târzie,
- Zioa, lung după-a ta răposare,
- Zioa ha plină dă bucurie,
- În carea și lor va luci soare,
- Iar' pănă-atunci supt robie-amară
- Purure vor hi și supt ocară.
- Ian caută tu prin hăst inel,
- Aici în hastă fântână-afundă!...
- Toate chiar tu vei zări prin el
- Și prin cercura lui ha rătundă..."
- Eu privii prin inelul ciudat
- Și iacă ce mi s-au arătat:
- Zării întiaș dată trii fete
- Dă-împărat, ca când ar hi robite,
- Amar plângând, nici voind să-încete;
- Pre tâlhari, cu lacremi umilite
- Să sâlea să plece spre-omenire,
- Iar' ei n-arăta nici o sâmțire.
- Doao dântr-înse era-îmbrăcate
- Ca nește doamne stăpânitoare,
- Dar' totuș făcea slujbă de-argate,
- Iar' una,-în văștmânte-ovilitoare
- Dă roabă, era sâlită-a face
- Orice răpitorilor săi place.
- După aceasta văzui dă dăparte
- O grămadă dă oameni vrăjbiți
- Aducând unul altuie moarte;
- Gândeai că-s dă turbare porniți,
- Așa era dă sălbătecoși,
- Toți având pă cap căițe roși.
- La ceastă vrajbă din fundul mării
- Iacă-un voinic iese fără veste,
- Armat cu un steag și haine nerii,
- Iar pe steag să cetea scrise-aceste:
- „A treia oară vin să vă-împac!"
- Toți învrăjbiții caută și tac.[35]
- Cu șuier groaznic fieșcare
- Căscă fălcile să-l îmbuce,
- Iară el scoasă-o căciulă mare
- Făcând cu dănsa-asupră-le cruce;
- Și iacă bălaurii supt undă
- Cumplit răgnind iară să cufundă.
- De-aci purceasă-încolea și-încoace
- Gonind după vrajba nealinată
- Și făcând pretutindene pace,
- Iar' prin o tâmplare minunată
- Ajunsă într'o noapte spre zori
- Și la heste trei roabe surori.
- 2
- Atunci eu nu mă putui răbdare
- Să nu-întreb pă strămoșul bătrân
- Carele-mi zisă:-„Ahăstaă-iî cel care
- Obiceaiul va strica păgân
- Și va da robilor slobozie
- În vremea când s-a tâmpla să vie.
- Dar, dacă vrei să știi pentru heste
- Trei fete (pă cum vezi) dă-împărat..."[36]
- Ahasta grăind fără dă veste
- Cuvântul îi rămasă curmat,
- Căci îndată venind nu știu cine
- Mă luă și mă dusă cu sine;
- Și nice știu pă unde mă dusă,
- Destul că eu mă trezii în pat,
- Însă, ce pagubă că nu-mi spusă
- Zundadel mai chiar și mai curat
- Pentru hăl voinic pre minunat
- Cu hele trii fete dă-împărat!"
- Aici Parpangel fârși povestea,
- Toți ascultătorii să mirară,
- Dar' cei tineri cu cele neveste
- Tot își dănțuia pă lună-afară.
- Într-acest chip au fost prăznuită
- Nunta lui Parpangel cea vestită.
- FÂRȘIT
- Mulți dintru boieri nu era prieteni lui Vlad Vodă și aceștea să strinsese la sfat, ca să hotărască ce vor să facă întru împrejurările aceste. M. P.
- Dănescul acesta, de bună samă, era din neamul lui Dan Vodă, căci s-află la scriptorii ungurești de un Dan Vodă, pe care Ioan Huniadi (Hunedoreanul) l-a pus vodă; și acel Dan să vede că au fost în frățietate cu dânsul Ioan. Erudițian.
- Ceste ce zice Dănescul au asămănare cu adevărul, căci prin războaie lungi țara să prăpădește, însă luând lucrul de-altă parte, cine știe, fire-ar fi fost în urmă rămas Țara Românească și cu atâta slobozie cât are acum, de nu s-ar fi arătat atunci întii unii dintre domni că sunt harnici a-ș' ocroti stăpânia sa, ori de ce neprieten din afară! Coconul Politicos.
- N-avem ce să zicem, Dănescul spune tot adevărul. Adecă, de ar fi fost familiile cele mai mari în țară, unite între sine, spre binele de obște a țării, nici o dată nu ar fi putut-o supune turcii, dar fiindcă acele familii sfădindu-să pentru întiețime și domnie, însuș au alergat la turci și alte neamuri vecine, supuindu-să pe sine și țara pentru ajutoriu. C. Criticos.
- Toate aceste sunt adevărate, însă ș-aceasta este și rămâne adevărat că, deacă ar fi ținut cu Vlad Vodă țara cum să cuvine, el după această biruință putea să facă alt feliu de pace cu cinstea norodului romănesc; și de aci încolo putea să să întărească țara cu legături ce ar fi închieiat cu alți crai creștinești de pre împrejur. C. Politicos.
- Aceasta, cum că sultanul au pus în locul lui Vlad pe un frate a lui, să scrie și la istorie.
- Poetul fârșind povestirea pentru boierii adunați, să întoarce cu povestea la țigani.
- Adecă țiganii, după ce întorsese acasă cu tot feliu de mâncări și vite ce aflasă în tabăra turcească, nu făcea altă, fără să ospăta întruna; iar Parpangel să cununasă și fără popă cu Romica, ș-acum era toate gata de nuntă care avea să fie a doao. Însă a doao zi, pănă a răsări soarele, fierbea curechiul cu slănină râncedă (aceasta-i gustul cel mai mare a țiganilor pă astă zi) și alte bucate.
- Aceste sunt bucatele țiganilor cele mai dragi. Cricală este un cuvânt nu pretutindene obicinuit și semnează tot aceaiaș' care pe alte locuri să zice tocană.
- Va să zică că Dârloiu fiind nun mare, sta în picioare și așa stând bea. Însă la izvod, pe cum au însemnat Talalău, să află într-alt chip ș-alte cuvinte, care poetul aflând că nu este cu cuviință a spune cu aceleș' cuvinte, le-au strămutat. Deci (precum zice Talalău), la orighinal s-află aceste stihuri:
- Toți oaspeții șezând la masă
- Bea din cur, dar' numa nunu mare
- Dârloiu ura și bea din picioare!
Poetul nostru, dară, s-au ferit a pune cuvânt de rușine bea din cur; au pus într-alt chip ne strămutând noima, căci, pe cum vorbea țiganii pe vremile acele, a bea din cur nu va să zică alta, fără a bea șezând. Cum au pus și poetul. Erudițian. - De acest poet slăvit Mitrofan, n-am cetit nicăiri. Simplițian.
- a) Epithalamion va să zică cântare de nuntă, iar Nason este Ovid, poetul romanilor, care au scris de dragoste. Și pentru aceasta fu izgonit de August Chesáriu, la Tomos, pe malul Mării Negre. Filologos.
- b) Adecă Mitrofan au izvodit o cântare de nuntă, pe gustul lui Ovid! Acum înțăleg!... Onoch.
- v) Dascăl Liripipion au scornit glasul la cântarea lui Mitrofan, și cântărețul Neanes cânta acel glas, pe podobie. Simplițian.
- Acest feliu de cântări de nuntă, și la neamurile politicite, precum la greci și la romani, au fost obicinuite cu multă slobozie, ba și țăranii noștri astăzi au ale sale cântări de nuntă din bătrâni. Și toate asemene cântări, câte am cetit, toate le-am aflat unsuroase, adecă cu multă slobozie, cu mult mai tare decât aceste țigănești, de care avem să mulțămim învățatului Talalău, care întregindu-le, le-au însemnat la marginile izvodului, căci multe locuri care s-au părut unor evlavnici călugări de la Cioară, cu prepus, au fost cu totul șterse și au trebuit să se împrumute din izvodul Zănoaghei. Erudițian.
- a) Aceste încai se pot zice vierșuri ca și cumu-s a noastre. Mai bine făcea poetecul acesta să fie scris tot cu de aceste. Idiotiseanu.
- b) Aceste-mi îmi plac și mie, vere! Onochef.
- Trebuie a lua sama că aceste doao cântări sunt făcute tot pe aceaiaș' măsură cu stihurile celealalte, însă cu ritmă îndoită, adecă asemene cântărilor de obște. Musofilos.
- Ziși, adecă zisăi; la poesie poate să să trebuințască acest cuvânt învechit. M. P.
- Pinără. Mult mi-am bătut capu ce va să zică acest cuvânt: am căutat anume și eu la orighinal și am aflat tot așa. Însă preînvățatul Talalău însemnează că ar trebui să să zică pániră, fiindcă este de la panis, și va să zică corfă sau corfiță; am aflat și la une manuscripturi scris tot acelaș' cuvânt, dar' almintrele, adecă, pinăr, de unde s-arată că cuvântu acesta s-au scris în multe feliuri. Însă eu socotesc că după firea limbii romănești ar trebui să să zică pìnără. C. Filologos.
- Eu nu știu drept ce să să fie rușinat fetele, căci nu văd nimic de rușine. Onochef.
- Parpangel să vede că au fost om de cinste și iubitoriu de adevăr, că, deacă ar fi fost altul, la o tâmplare ca aceasta, cum ne-ar putea minți de frumos! Ar spune vitejii neauzite ce au făcut, știind că nu era nime de față ca să-l facă de minciună; însă el spune toate, și împrotiva sa. C. Criticos.
- Parpangel, precum s-arată, au avut mai multă cunoștință decât un om de obște, când știe el și de Gheena. C. Criticos.
- Ce spune aici sunt adevărate, căci așa scriu și cărțile, că cel mai groaznic este în iad. Idiotis.
- a) Deacă au fost el în iad, anevoie să poate crede că au ieșit de acolo și au spus țiganilor! căci scris este că din iad nu este mântuire. P. Evlaviosu.
- b) Dar că nu-i așa, părinte! căci el au fost, precum se vede numai ca oaspe acolo! Mustrul ot Puntureni.
- Tocma așa-s zugrăviți dracii și pă păreții besericii noastre! Onoch.
- a) Ar fi trebuit să adauge: cu coade de balaur, că așa sunt. P. Desidem.
- b) Așa va să zică și el când zice: cu coade spâne, care va să zică coade fără păr. Mândr.
- Adecă va să zică că fieștecare îș ia pedeapsa cu totul măsurată după greșala ce au făcut. C. Criticos.
- a) Ba nu așa, ci precum zice Scriptura: nas pentru nas, urechie pentru urechie! Adecă cu ce mădulariu au păcătuit, prin acelaș' să pedepsește. P. Desidem.
- Aici să mă ierte Parpangel! O face prea groasă! Că cine au auzit ca dracii să aibă copii. Simplițian.
- a) Și pentru ce nu? Eu am cetit la Scriptură, că în zilele de demult, fii lui Dumnezieu s-au îndrăjit cu fetele oamenilor și au făcut copii, și din copii aceia apoi s-au făcut urieși. Pentru ce dară să nu poată face draci cu strigoile copii! Popa Ciuhurezu din Broșteni.
- b) Popa Ciuhurezu să vede a avea dreptate, căci că cetește la un istoric foarte vechiu, anume Iordán (sau, cum zic alții, Iornánd), care zice că un craiu a gotilor au izgonit din tabără un feliu de vrăjitori și strige, care apoi dând în pustietate de draci au făcut copii, și dintr-acei copii s-au născut hunii. Erudițian.
- Tocma așa s-află zugrăvit și în biserica noastră! Onochef.
- a) Parpangel aici bate șaua să să preceapă iapa, adecă să auză Romica. Mustru ot Punt.
- Asta-mi place! Aceasta-i pedeapsa lor cea mai cuviincioasă, căci precum au făcut ei, așa li să face și lor. Simplițian.
- Asta-i ca și cum spune la mithologhie, că Midas, un craiu lacom, au cerut de la zei ca să-i deie acel dar, ori ce va lua în mână să să facă aur. Și zei l-au ascultat; iar el cu mare bucurie văzând că ori de ce să atinge să preface în aur, când fu vreme de masă, șezu să mănânce și, cât să atinsă de pâne, să făcu aur, păharul cu vin așijdere. În urmă tânguindu-să de nebunia sa, muri de foame. Erudițian.
- Cu toate aceste este de a întreba, oare adevărate-s aceste ce ne înșiră aici Parpangel? Căci multe spune el, care nu să împrotivesc credinții noastre, dar și multe alte care nu pot să fie crezute nicecacum; spre pildă: că în iad fac cârnați și sunt dughene cu marfă și ca de aceste. Deci eu socotesc că țiganul auzind multe despre muncile iadului și văzând și pe la une beserici zugrăvit iadul, după ce-au leșinat, întru fierbințala sângelui, mintea lui i-au buiguit aceste care el le ținea minte, și în urmă însuș credea că au văzut acele. C. Criticos.
- a) Poate fi și aceasta, că el buiguind de acest feliu de lucruri, în urmă ș-au făcut o sìstimă (așezământ), ca să-ș facă nume la țiganii săi și să să facă dătătoriu de lege, precum bine au băgat de samă mai sus numitul Talalău care zice că Parpangel mai târziu la nice un sfat nu s-au mestecat cu țiganii și nici au vorbit la adunările lor, ci au tăcut numa și au ascultat, ca să să vază mai înțălept. Erudițian.
- Cu toate aceste este de a întreba, oare adevărate-s aceste ce ne înșiră aici Parpangel? Căci multe spune el, care nu să împrotivesc credinții noastre, dar și multe alte care nu pot să fie crezute nicecacum; spre pildă: că în iad fac cârnați și sunt dughene cu marfă și ca de aceste. Deci eu socotesc că țiganul auzind multe despre muncile iadului și văzând și pe la une beserici zugrăvit iadul, după ce-au leșinat, întru fierbințala sângelui, mintea lui i-au buiguit aceste care el le ținea minte, și în urmă însuș credea că au văzut acele. C. Criticos.
- a) Poate fi și aceasta, că el buiguind de acest feliu de lucruri, în urmă ș-au făcut o sìstimă (așezământ), ca să-ș facă nume la țiganii săi și să să facă dătătoriu de lege, precum bine au băgat de samă mai sus numitul Talalău care zice că Parpangel mai târziu la nice un sfat nu s-au mestecat cu țiganii și nici au vorbit la adunările lor, ci au tăcut numa și au ascultat, ca să să vază mai înțălept. Erudițian.
- Dintr-aceste doao strofe să cunoaște fără îndoială că țiganul bârfește, căci socotește că raiul e îngrădit, ca și casa țăranilor. C. Criticos.
- a) Acea n-ar fi nemic, căci prin hudă va să zică ferestruică, dar de cuvintele lui Sân Pietru este întrebare, că adiafor este ori în ce hai merge cineva la rai! Simplițian.
- Iată precum am zis eu, să arată ș-aici, că țiganul au auzit povestind de aceste pe țărani și în buiguială fiind apoi, mintea tot cu acestea i să îndeletnice; iar el însănătoșindu-să credea toate adevărate, ca când s-ar fi întâmplat. Criticos.
- a) Poate că el n-au fost în raiul nostru a creștinilor, ci în raiul țiganilor. Onochef.
- b) Bine zice chir Onochefalos, căci de raiul nostru almintre vorbesc s. s. părinți. Popa Nătăroi.
- La multe neamuri este raiul zugrăvit, însă în multe chipuri; spre pildă raiul turcilor.
- Vezi dară că-i așa cum am zis eu, că țiganul, ca să să facă un dătătoriu de lege la țigani, și doară să facă o relighie noao, au adaus aceste din capul său, știind că țiganilor a lucra nu le place, ci a ședea ș-a mânca; și fiindcă țiganii erau iubitori de acest feliu de mâncări, și Parpangel le povestește, după gustul lor, ca să aibă mai multă poftă. Erudițian.
- Acesta-i adevărat raiul țiganilor. C. Criticos.
- Acum văd și eu că au fost raiul țigănesc, căci și moșu lui Parpangel era acolo, și tată-său. Onochef.
- Poetul nostru, de bună samă au vrut să imiteze pe Virghil, când scrie că Eneia a mers la Câmpii Elisèi.
- Aceste sunt nește lucruri care eu nu le înțeleg. Idiot.
- a) Nici eu, vere! Onoch.
- Cum poate să fie aceasta, că Parpangel caută numa oare câteva minute prin inel și văzu atâte! Însă toate ca toate, iar' cum putu el vedea că într-o noapte, spre zori de zioo, acel voinic sosi la cele trei fete de împărat? Criticos.
- a) Dacă așa i s-au arătat! Onoch.
* * *
Dă clic aici pentru Țiganiada - capitolul 10 !